Home > Anime Reviews > Norn9: Norn+Nonet

7/10
  • Geluid & soundtrack - 6/10
    6/10
  • Amusement - 7/10
    7/10
5.8/10

Reverse harem series zitten over het algemeen vol met clichés en is het verhaal in deze anime vaak niet echt iets om mee naar huis te schrijven. Waar dergelijke series het van moeten hebben zijn de personages en dan natuurlijk met name de knappe jonge kerels; zij zijn de reden dat meisjes zwichten voor dit soort series. Ik kan het niet laten om zo nu en dan een anime zoals Norn9: Norn+Nonet op de lijst te zetten. Samen met Prince of Stride – Alternative was dit een van de series die ik keek, die gebaseerd is op een otome game. Een tweestrijd? Nah…in tegenstelling tot Prince of Stride is Norn9 een klassieker voorbeeld van ‘reverse harem’ inclusief het romantische element wat hierin ook van levensbelang is.

Norn9 probeert origineel te zijn met een verhaal dat deze keer niet draait om één meisje als hoofdpersoon omringd met allemaal mooi boys, maar zijn er nog twee andere meisjes die uiteindelijk een koppel vormen met één van de jongens. Het idee is inderdaad origineel, maar kan Norn9 die originaliteit ombuigen in een goed verhaal?

Goede ideeën, maar toch wel voorspelbaar

Het verhaal speelt zich af ergens in de toekomst en begint met een meisje dat door twee knappe kerels wordt meegenomen naar het ruimteschip genaamd ‘Norn’. Nou ja, ruimteschip…het ziet eruit als een vliegend dorp met alles erop en eraan; huizen, tuinen, grasvelden, bomen en zelfs een meer in het midden. Het meisje blijkt aan geheugenverlies te lijden en weet dus eerste instantie haar naam niet. Haar wordt verteld dat iedereen op het schip speciale krachten hebben en samen een missie moeten uitvoeren. Wat die missie is, is echter een groot geheim dus moeten ze maar gewoon wennen aan hun leven op het schip en…aan elkaar!

Uiteindelijk is het wel wat voorspelbaar, vooral wanneer eenmaal bekend wordt wat de missie van de Norn is, maar er zit genoeg drama, actie en enkele verrassende twists die het verhaal boeiend genoeg maken tot het einde.

Halve serie besteed aandacht aan matige hoofdpersonages

norn9-norn-2b-nonette-full-1620672
Kakeru & Koharu

Gedurende de eerste helft van de serie maken we kennis met de veelzijdige crew die bestaat uit mensen die uit verschillende tijdperken komen, onder meer Akito, Nanami, Mikoto, Natsuhiko en de hoofdpersonages waar de anime hoofdzakelijk aandacht aan geeft; Kakeru en…oh ja, haar naam blijkt dus Koharu te zijn en ik erger me al heel snel aan haar. Ook nadat ze haar geheugen -en daarmee ook haar kracht en verschillende trauma’s, oh jee!- terug heeft, blijft het een onnozel meisje dat enkel verbaasd ‘Kakeru!’ kan roepen, maar verder totaal niets te bieden heeft. Dieptepunt van haar stomheid was een bloedserieuze vraag aan Kakeru of hij wel echt een jongen was. Eeeehhhhh…..?! Ik snap niet hoe de scriptschrijvers van dit soort series zulke vrouwelijke hoofdpersonages kunnen bedenken. Zelden maken ze een goede indruk op mij…

norn9-norn-2b-nonette-full-1973553
Mikoto & Natsuhiko

Kakeru vond ik op zich wel sympathiek en ik vind het vooral erg leuk hoe hij Koharu en andere personages steeds in de maling neemt, maar verder is hij ook niet echt een hoofdpersonage dat grote indruk maakt. Oké, hij heeft meer diepgang dan Koharu met een achtergrond die veel te maken heeft met het verhaal. Achter zijn vrolijkheid verbergt hij een verleden waar hij liever niet aan herinnerd wil worden en daar is hij behoorlijk depressief over. Dat maakt hem een interessant personage, maar het duurt pijnlijk lang voordat hij over zijn problemen heen kan stappen en hij heeft nota bene Koharu nodig om de boel wat zonniger in te zien. Wat ziet hij toch in haar?!

De andere twee koppels die in deze serie enige spotlight kregen vond ik een stuk interessanter dan Koharu en Kakeru. Ondanks dat ze in het begin veel ruzie maakten, hadden Akito en Nanami de beste chemie met elkaar. Mikoto en Natsuhiko die nogal awkward met elkaar omgingen, hadden een interessante achtergrond.

Uiteindelijk weet je nog weinig over ze

norn9-norn-252b-nonette-full-16206871
Akito & Nanami

Hoewel de serie zo veel tijd neemt om de personages te introduceren en hun problemen op te lossen voordat ze eindelijk toe komen aan de clou van het verhaal, weten we uiteindelijk nog te weinig over ze. Ik weet het niet…hoewel de personages een interessant profiel hebben en ze wel enigszins worden uitgewerkt, mis ik toch iets van meer diepgang. Misschien is het de hoeveelheid hoofdpersonages? Ik weet het niet…het jongetje Sorata dat er wat later bij komt en een personage waar ik vanwege spoilers niets over kan zeggen vond ik ook interessant, maar Norn9 grijpt niet de kansen om ze goed uit te werken.

Conclusie: het is oké

Deze recensie wou ik eigenlijk gisteren al posten, maar door de gemixte gevoelens die ik heb over deze serie, lukte dat niet. Zelfs na een nachtje erover geslapen te hebben, weet ik het niet. Argh! Halverwege de serie had ik zelfs de neiging om het te droppen, voornamelijk vanwege Kakeru en Koharu die ik niet de meest geweldige hoofdpersonages vind, maar het verhaal bleef interessant genoeg om het toch te blijven volgen. Uiteindelijk vond ik de ontknoping was, ondanks de voorspelbaarheid, best goed, vooral dankzij de mooie muziek en arts die gepaard gingen met wat actie en interessante onthullingen.

Reverse harem series vind ik leuk, maar ik moet nog steeds die anime tegenkomen die Fruits Basket -een anime die ik als een van de eersten zag- kan overtreffen in humor en karakterontwikkeling. De personages zijn het belangrijkste element in dit genre en ik kan niet zeggen dat Norn9 daar het beste werk mee heeft verricht. Het kan zelfs niet tippen aan mijn guilty pleasures.

Maar goed. Norn9: Norn+Nonet haalt de verwachtingen die ik had met deze serie net niet, maar het is ook weer niet tenenkrommend slecht. Daarbij moet ik ook toegeven dat ik de arts en karakterdesigns alles behalve lelijk vind. Het is alles bij elkaar goed genoeg om het een voldoende te geven.

Hier vind je meer informatie over anime Norn9: Norn+Nonet