Home > Anime Previews > Anime Winter ’16 – #1

Anime Winter ’16 – #1

Wat vliegt de tijd! We zijn alweer beland in februari en het wordt de vraag of we nog een echte winter gaan krijgen. Hier in Zuid-Holland heb ik helemaal niets van die ijzel en sneeuw meegekregen…. En nu hoeft het voor mij ook niet meer. Laat de lente maar komen! Genoeg kou en vieze regen, ik wil zon en mooie bloemetjes in de tuin om naar te kijken.

Dat de tijd snel gaat blijkt ook uit dat de meeste anime series alweer bij de derde of vierde aflevering zijn. Dat is het punt waar je zo’n beetje een beeld gaat krijgen waar de serie naar toe wil. Tijd om een tussenstand te geven!

winter1

Norn9: Norn+Nonet

De main characters in reverse-harem series…het lukt zelden om bij mij sympathie voor ze te wekken. Al helemaal niet als ze zo karakterloos en naïef zijn als Koharu in Norn9: Norn+Nonet. Al vanaf de eerste aflevering kon ik me alleen maar aan haar irriteren en dat is er na vier afleveringen niet minder op geworden. De andere meiden op het schip hebben (iets) meer karakter. Arme Kakeru!

Het concept is op zich wel interessant. Het meisje komt terecht op een mysterieus vliegend schip omdat ze speciale krachten heeft, en met die speciale krachten vechten ze ergens tegen. Waartegen? Dat wordt niet echt duidelijk, maar in de vierde aflevering krijg je eindelijk een glimp dat er iets niet helemaal deugt. Verder lopen de verhoudingen tussen de andere bewoners op het schip niet echt soepel. Ik hoop dat het verhaal nog vorm gaat krijgen in de loop van de serie, want anders wordt het moeilijk uitzitten voor mij. Ik geef het nog wel een kans. Score: 5

winter2

Akagami no Shirayuki-hime S2

Shirayuki is een voorbeeld van een vrouwelijk hoofdpersonage dat ik een stuk beter kan waarderen. Ze kan goed voor zichzelf denken en Zen hoeft niet keer op keer haar te hulp te schieten, ook als hij dat eigenlijk wel zou willen. Vanwege zijn positie als prins is dat echter ook niet altijd mogelijk. Het is mooi om te zien hoe Zen en Shirayuki steeds dichter naar elkaar toe groeien. Ze geven elkaar vertrouwen… Shirayuki waardeert hem als prins, maar ook als mens. Hun liefde is puur en super schattig om te zien. En als vrouw droom ik ook wel van zo’n prins. Ook Prins Izana is…… <3 <3 <3!

De anime is niet geheel zonder minpunten, sommige momenten uit de manga worden overgeslagen wat ik wel jammer vind. Echter, is het absoluut geen slechte adaptatie van één van mijn favoriete shoujo manga’s. Ik probeer anime en manga nooit te veel met elkaar te vergelijken, want dat zijn toch appels en peren. Dat ik de manga volg zorgt er wel voor dat ik weet wat er na aflevering 3 (15) gaat gebeuren. Ik zeg één ding: spannend! Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken, maar ik heb vertrouwen in Studio Bones =3. Score: 8

Winter3

Dimension W

Dimension W is een verrassend goede anime die meteen begon met verschillende momenten van actie. De setting waarbij ‘Dimension W’ energie wordt gewonnen door middel van zogenaamde ‘coils’ is interessant. Ik begrijp nog niet helemaal hoe het zit met die illegale coils, maar dat zal nog wel duidelijker worden hoop ik.

De derde aflevering was een stuk rustiger, maar was ook leuk omdat de menselijke kant van Mira werd belicht. De achtergrond Mabuchi Kyouma (familie van Mabuchi Kou -Ao Haru Ride-? :P) blijft gehuld in vele mysteriën. De ‘character building’ en ‘world building’ is tot nu toe wel sterk en dat maakt de serie nog niet geweldig, maar wel veelbelovend. Standhouden zo! Score: 7.

winter4

Prince of Stride: Alternative

Prins of Stride maakte indruk met een vliegende start en ook de opeenvolgende afleveringen zijn tot nu toe erg leuk. Het zit vol energie, de races zijn cool om naar te kijken en het is ook erg spannend. Mijn hart stond haast stil bij aflevering 4!

En voor mij ook belangrijk: de heren zijn aantrekkelijk (A) en Takeru doet me heel erg denken aan Haru uit Free!!, maar gelukkig is deze serie minder zoet. De ‘fanservice’ hier was vooral erg grappig. Score: 8

winter5

Hai to Gensou no Grimgar

De sfeer van Hai to Gensou no Grimgar, waarbij mensen vast zitten in een fantasy RPG, is tot nu toe vooral gemoedelijk. Het groepje rond Haruhiro heeft moeite om rond te komen, maar geleidelijk worden ze toch steeds beter in het verslaan van de goblins. Als je dergelijke games speelt, klinkt dat wel bekend in de oren: in het begin zijn ook de zwakste monsters wat lastig, maar terwijl je vecht krijg je EXP en dat helpt je om sterker te worden.

Verder gebeurt er niet echt veel in de serie en is het mij nog onduidelijk waar het verhaal naartoe wil. Het voelt nogal traag en de fanservice is ronduit awkward. Ik moet zeggen dat ik het wel leuk vind om te kijken, vooral omdat ik wel gecharmeerd ben door de aquarelachtige achtergronden, maar hopelijk pakt het tempo wat op want zoals het nu gaat scoort de serie niet heel hoog bij mij. Score: 6

winter6

Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu

Ik ben een groot bewonderaar van Japanse kunst en cultuur, en dat gaat verder dan anime en manga alleen. Echter, dankzij anime leer ik nieuwe tradities uit Japan kennen, zoals in dit geval rakugo. Ik had er al eens eerder van gehoord, maar wat het precies inhield wist ik tot nu toe niet. Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu geeft een mooi beeld van wat deze bijzondere vorm van theater is.

Tot nu toe brengt de serie het verleden van Yotarou’s leermeester in beeld. Geleidelijk wordt zijn levensverhaal -en die van Konatsu’s vader- verteld. Het zijn beide boeiende personages en de gesprekken voelen natuurlijk aan. Het is na ERASED mijn favoriet van dit seizoen. Score: 8

winter7

ERASED

Oef, wat is deze serie spannend. De eerste aflevering begon al goed, maar tot nu toe blijft de spanning alleen maar toenemen. De serie doet me denken aan de meesterlijke anime serie Steins;Gate, alleen is hoofdpersonage Fujinuma Satoru een stuk minder gestoord. Je leeft onwijs met hem mee doordat het verhaal vanuit zijn oogpunt verteld wordt/

De schrijver van het verhaal heeft heel goed geweten hoe je moet inspelen op de gevoelens van de kijker/lezer. Daar draagt de sublieme soundtrack van deze anime ook een steentje bij. In de vierde aflevering organiseerde Satoru met succes een verjaardagsfeestje voor Kayo en zichzelf. Alles lijkt goed te komen. Je hoort ondertussen het tempo in de muziek toenemen en de toon ervan veranderen, terwijl je nog wel moet glimlachen om de verbazing op de gezichten van het tweetal als ze worden verrast door hun klasgenoten…maar ondertussen speelt de serie echt met je onderhuidse gevoelens: gaat dit echt wel goed komen? Het kwam zo hard aan dat ik er gewoon kippenvel van kreeg. Het zit dicht bij een meesterwerk, maar die titel krijgt de serie pas van mij als het dit niveau tot de laatste seconde weet vast te houden. Ik kan niet wachten tot aflevering 5!!! Score: 9

Good stuff.

Met de enorme keuze die je ieder seizoen hebt, is het afwachten of je de juiste anime gekozen hebt om te volgen. Het vorige seizoen heb ik One Punch Man blijkbaar over het hoofd gezien, dus staat deze nog op mijn lijstje om te kijken. Tot nu toe valt het niet tegen, maar zijn er ook niet veel ‘wauw’ momenten. Alleen ERASED en Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu steken met kop en schouders boven de rest uit, die daarmee tot mijn favorieten behoren.

Verder is er nog het tweede seizoen van Haikyuu!! dat vorig seizoen al begon, die ook weer geweldig is. Ik heb deze nu even overgeslagen, want in de loop van volgende week wil ik er een hele post aan wijden. Until next time!