Home > Anime Previews > Anime Winter ’16 – #2

Anime Winter ’16 – #2

Met nog 3 à 4 afleveringen te gaan is het einde van het winterseizoen in zicht. Zowel wat betreft anime als het weer zelf. Afgelopen dagen hebben we al wat mogen proeven van de opwarmende zon! Ik heb zelfs even buiten gezeten in de zon -de jas ging uit!- om te genieten van de zonnestralen. Ehhh…nou ja…op het moment van schrijven valt er dan ineens weer sneeuw. Het is nog even geduld hebben, maar het is…uhm…bijna voorjaar!

Ik ga nu niet alle series -het zijn er tien– die ik volg noemen, maar alleen de series bespreken die me op de een of andere manier het meest zijn opgevallen. Binnenkort komen de volledige recensies -ik zweet nu al! 😉 –

#1 ERASED/Boku dake ga Inai Machi

Boku dake ga Inai Machi ofwel ERASED is de onbetwiste nummer 1 van het seizoen en ik denk niet dat daar nog veel aan zal veranderen. De anime kan alleen nog maar beter worden dan die al is. In veel opzichten doet Boku dake ga Inai Machi mij denken aan Steins;Gate. Het heen en weer springen in de tijd, de mysterie rondom moord en misdaad en de bloedstollende spanning. In beide gevallen vind ik het hoofdpersonage erg boeiend en menselijk. Soms hebben personages in anime de neiging om té sterk, té slim en té voorspelbaar te zijn. Oké, Okabe Rintarou vond ik bij vlagen irritant en onsympathiek, maar zo was zijn karakter nou eenmaal en dat is niet erg!

11-5

Wat dat betreft vind ik Satoru een stuk sympathieker, maar ook hij houdt een soort masker voor om zijn ware gevoelens en gedachten te verbergen voor anderen. De enige bij wie hij zijn ware zelf durft te tonen zijn mensen die hij vertrouwd zoals zijn moeder en Kayo, het meisje dat hij probeert te redden. Dat hij op momenten doodsangsten uitstaat is in zijn situatie volkomen te begrijpen en de dingen die hij ondanks alles soms onbedoeld uit flapt zorgen voor de nodige luchtigheid in een anders onwijs spannende serie.
Waar Steins;Gate de spanning langzaam maar zeker opbouwt, raken de schokkende feiten in ERASED je onmiddellijk en blijven ze aflevering na aflevering komen. Gelukkig houdt de serie wat in op momenten dat je toch echt wat meer informatie nodig hebt. In aflevering 6 besteed Satoru wat tijd aan onderzoek naar de mogelijke daders. Dat moment van bezinning is echter van korte duur, zo lijkt het tegen het einde van die aflevering…ik hou mijn adem in!

Oh, en had ik al gezegd dat ik het openingsnummer de beste vind van het seizoen?

score9

#2 Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu

Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu blijft een boeiende en amuserende serie om naar te kijken. De serie zit momenteel in één grote flashback over het verleden van meesterverteller Yuurakutei Yakumo. Het blijft ook echt bijzonder om naar de rakugo voorstellingen in deze anime te kijken en te luisteren. Het zijn verhalen ín een verhaal. Dat vind ik geweldig!

shouwa0303Het is  ook mooi om te zien hoe de stijve en wat ongemakkelijke jongeman transformeert tot een aantrekkelijke performer. Zijn rakugo wordt steeds beter en leuker.
Die gedaanteverandering gaat echter gepaard met een steeds duidelijker wordende voorboden dat de gemoedelijke sfeer niet blijvend is. Als je aan het begin hebt opgelet, dan weet je welk drama ons te wachten staat. Just how did it happen?

score8

#3 Gintamaº

We kennen Gintama allemaal als een komische, satire anime die werkelijk overal een grap van kan maken. Niets is te gek en als je dacht dat het niet erger kon, nou…van mij mag je dat denken, maar dan staan je nog wel wat verrassingen te wachten :’D. Geen wonder dat dit één van de populairste anime is en op MyAnimeList zelfs met meerdere seizoenen in de top 10 staat -hoewel ik persoonlijk die lijst met kritische blik bekijk-.

maltop10

Humor is echter niet genoeg om 300 afleveringen lang op de been te blijven. De korte, maar spannende aktes tussendoor -ze beslaan maar zo’n 10% van de hele serie, de rest is vooral gekkigheid- laten al doorschemeren dat Gintama meer is dan alleen een komische reeks.

Die conclusie kan ik trekken na de akte die vanaf aflevering 300 (nummer 35 in het huidige seizoen), waarbij ik je kan verzekeren dat dit één van de meest bloedstollende en spectaculaire aktes is van heel Gintama. Ik denk dat Sorachi Hideaki, de mangaka, al vroeg wel wist in welke richting hij het verhaal van zijn Gintama heen wou sturen. Het gewicht van de rode lijn van dit verhaal ligt grotendeels op de schouders van Gintoki en zijn verre verleden. Let daar goed op, en meer zeg ik niet. Want alles wat ik hierover zeg kan een enorme spoiler zijn voor ieder wie aflevering 300 of verder nog niet heeft bereikt. Het is wel duidelijk dat de geruchten waar zijn; hierna is er geen weg meer terug. De volgende akte belooft dan ook weer heel wat te worden.

score9

gintama___o_sake_by_nuriko_kun
Fan-art by noriko-kun

tumblr_o1406oqvuw1uah3u8o1_1280

#4 Hai to Gensou no Grimgar

Als je Hai to Gensou no Grimgar gaat kijken met de verwachting dat het net zo beladen is met actie en avontuur als bijvoorbeeld Log Horizon of Sword Art Online, dan kom je heel bedrogen uit. Het is ook heel anders dan Accel World of No Game No Life. Het is wel een vergelijkbare setting: in Hai to Gensou no Grimgar raakt een groep jongeren gevangen in een spel, alleen realiseren zij dat zelf niet echt. En dan nog iets; doodgaan betekent hier ook echt dat je doodgaat en niet meer terugkomt. Wat dat betreft staat het dan weer het dichtst bij het eerste deel van Sword Art Online.

Echter, focust deze serie zich duidelijk veel meer op de emoties en ontwikkeling van de personages. De anime komt meer op mij over als een soort slice-of-life in een game met drama in plaats van actie. Ja, er komt wat actie in voor, maar het duurt lang voordat de personages beter worden en moeten ze ernstige situaties het hoofd bieden. Zoiets verwerken heeft tijd nodig. Dat is een hele nieuwe visie op deze setting die ik tot nu toe nog niet veel heb meegemaakt, maar helaas maakt dat de serie wel behoorlijk langdradig en vind ik dat er wel meer had in gezeten. Hopelijk zit er meer in de komende zes afleveringen om van mij een hogere score dan dit te krijgen. In ieder geval vind ik de aquarelachtige tekenstijl nog steeds heel mooi!

score6

norn9-norn-2b-nonette-full-1784048#5 Norn9: Norn+Nonet

Norn9 is niet bepaald mijn favoriet dit seizoen, sterker nog; ik vind het de zwakste schakel van de series die ik momenteel kijk. De personages zijn overladen met clichés en Koharu vind ik nog steeds een hersenloos popje, dus waarom kan ik nog niet stoppen met het kijken van deze serie waar ik een blijvende afkeer voor blijf houden? Ik denk dat het verhaal en de afgelopen twee redelijk interessante afleveringen ervoor zorgen dat de anime nog op het zijden draadje -van wel of niet droppen- hangt.

Het verhaal is nou ook weer niet zo bijzonder dat ik de anime al serieus kan nemen, dus een voldoende heeft het tot noch toe niet, maar ik ben wel nieuwsgierig…ugh, oké oké, ik kijk Norn9 af tot het einde en laat dan wel weten wat mijn conclusie is.

score5