Home > Anime Reviews > Garden of Sinners 4 & 5: in ieder mens zit licht en duisternis

Garden of Sinners 4 & 5: in ieder mens zit licht en duisternis

Wat betekent het om te leven? Wat betekent het om dood te gaan? Kan je mensen redden van hun trieste lot? Nee. Je kunt niet alle mensen van de wereld redden, maar je kunt er wel zijn voor degenen om wie je geeft. Je familie, je vrienden, je partner en…jezelf. Het kwartje begint te vallen. De boodschap die de filmreeks Garden of Sinners probeert over te brengen. De serie films kent in mijn ogen een hobbelig begin. Garden of Sinners 1: Overlooking View maakte indruk, maar was moeilijk te volgen zonder een goede uitleg.

Garden of Sinners 2: Murder Speculation 2 Part A was daarentegen intrigerend, en liet al doorschemeren dat Ryougi Shiki een interessant personage is waar veel over te vertellen valt. Garden of Sinners 3: Remaining Sense of Pain was spannend, maar er bleven nog veel vragen hangen die onbeantwoord bleven. Echter, wordt mij nu duidelijk dat alle puzzelstukjes die in de voorgaande delen door elkaar liggen, langzaam maar zeker een plek gaan krijgen. In dit review bespreek ik deel 4 en deel 5 in deze filmreeks.

Garden of Sinners 4: The Hollow Shrine

Juni 1998. Ryougi Shiki ontwaakt uit haar coma, twee jaar na het ongeluk in 1995. Haar tweede persoonlijkheid (de mannelijke ‘Shiki’ in haar, zoals uitgelegd in een eerder deel) is daarbij verdwenen. Ook lijdt ze aan geheugenverlies en heeft ook niet meer het gevoel dat ze leeft. Ze wil niet dood, maar ze wil ook niet leven met die leegte die ze nu voelt. Dan is er ook nog die mysterieuze, beangstige kracht die ze ineens gekregen heeft. ‘Mystic Eyes of Death Perception’. Hiermee kan ze ‘de dood’ van ieder object zien en het origine daarvan vernietigen. Een overweldigende macht dus, waar ze nog geen controle overheeft. Shiki worstelt hiermee en doordat ze er geen controle over heeft, loopt ze zelf ook gevaar. Gelukkig komt magiër Aozaki Touko haar te hulp, waarvan we nu eindelijk ook te weten krijgen wat ze kan.

“Death is scary and ominous” – Ryougi Shiki

kara1

‘The Hollow Shrine’ heeft weinig actie, behalve aan het einde van de film, maar het verhaal zit een stuk beter in elkaar dan in het vorige deel. De dialogen tussen Shiki en Touko zijn boeiend, en verdiepen beide personages. Ook wordt er veel symboliek gebruikt in de animatie om het verhaal te vertellen. De duisternis waarmee Shiki letterlijk wordt omhult symboliseert haar depressieve gedachten, terwijl de zielen die grip op haar en haar kracht proberen te krijgen haar angsten zijn. Zo zie ik het dan tenminste. De actiescène aan het einde van de film is kort, maar krachtig en toont de sublieme kwaliteit van de animatie.

score8

Garden of Sinners 5: Paradox Spiral

November 1998. Shiki ontmoet een jongen genaamd Tomoe Enjou, die naar eigen zeggen een moordenaar is en daarom op de vlucht is. Ze vangt hem op en gedurende de tijd dat hij bij haar is, valt Enjou voor haar. Gelukkig is Mikiya voor een langere tijd weg. Enjou beweert dat hij zijn ouders heeft vermoord, maar al gauw blijkt er meer aan de hand te zijn waar Shiki bij betrokken is geraakt.
Het appartement waar Enjou oorspronkelijk woont bevind zich in een mysterieus, cirkelvormig gebouw. Een spiraal waarin ‘mensen ’s ochtends geboren worden en ’s avonds sterven’.

Kara2

Meer kan ik niet zeggen over het verhaal, want dan zou ik alles verklappen, maar het vijfde Garden of Sinners deel is duizelingwekkend. Het begin is verwarrend, want het verhaal verspringt van de ene plek naar de andere terwijl het dialoog gewoon verder gaat en het zet je hersenen ook wel echt aan het werk tijdens het kijken. Daarnaast is het dialoog zelf ook niet altijd even makkelijk te begrijpen als je niet oplet. Symboliek speelt hier ook weer een enorme rol, zowel in de animatie, de hoek van ‘de camera en de kleurtonen. De actiescènes zijn ook mindblowing en eindelijk is deze film ook weer echt goed spannend, met flink wat bloedvergieten EN de achtergrond van Aozaki Touko komt aan het licht. Haar vind ik ook een tof personage.

En DAMN, had ik al gezegd dat de soundtrack van Garden of Sinners fantastisch is? Vast wel, maar nog niet in deze review dus bij deze: FAN-TAS-TISCH. Luister maar…

Tot nu toe vind ik Garden of Sinners 5: Paradox Spiral het beste en het geeft me ook een heel ander beeld van de filmreeks. Hopelijk blijft het dit niveau vasthouden, want ik begon al wat tegenzin te krijgen om het te vervolgen, maar nu ik deze heb gezien kan ik niet wachten om de laatste delen ook te kijken.

score9