Home > Anime Reviews > Dimension W: energie van de toekomst?

• Geluid & soundtrack - 7/10
    7/10
  • Amusement - 6/10
    6/10
6.1/10

dimensionw2

Je weet nooit hoe onze wereld verder in de toekomst eruit zal zien. Wanneer raken de fossiele brandstoffen op? Hoelang duurt het voordat alle auto’s elektrisch zijn en kunnen ze tegen die tijd ook vliegen? Allemaal vragen die men probeert te beantwoorden in films zoals Back to the Future en ook in series kijkt men naar de toekomst, zeker in anime is dat het geval want in animatie heeft de fantasie nauwelijks nog grenzen. Dimension W is een toevoeging aan de vele anime series die een blik werpen op de (nabije) toekomst.

Dimension W lijkt een onuitputtelijke energiebron te zijn waar de wereld anno 2071 volledig op draait met behulp van zogenaamde ‘coils’. Energiebedrijf New Tesla heeft de handel in coils gemonopoliseerd en als reactie daarop duiken er overal illegale coils op. Mabuchi Kyouma is een ‘Collector’ die jacht maakt op deze gevaarlijke coils. Hij heeft zelf een bloedhekel aan coils en gebruikt ze niet, in plaats daarvan vertrouwt hij op zijn oude benzineauto en andere voor die wereld ‘primitief’ geworden middelen. Zijn ontmoeting met een robotmeisje is het begin van een ongewone partnerschap en een verstoring van zijn rustige leventje, waar hij op zijn zachtst gezegd niet blij mee is.

Een goede eerste indruk, maar dat geldt niet voor Mira

dimension_w_volume_1Op het eerste gezicht maakt de serie goede indruk met mooie animatie en karakterdesigns. De norse Kyouma vind ik leuk als hoofdpersonage, maar de robot Mira vind ik vanaf de eerste seconde ontzettend irritant. Gelukkig is Kyouma het volledig met me eens dat haar aanwezigheid weinig voordelen biedt. Ze lijkt er alleen te zijn om hem eraan te herinneren dat hij vooral door moet gaan met de missies die hij opgelegd krijgt. Helaas moet ik al snel concluderen dat geen enkel personage in deze anime interessant is. Wat hierbij meespeelt is dat er maar weinig karakterontwikkeling plaatsvindt, dit weegt vooral zwaar op afleveringen die aanspraak doen op je emoties. Ik weet niet meer waar het was in de serie, maar op een gegeven moment moesten ze naar een gebouw waar het spookte. De oorzaak hiervan heeft emotionele waarde, maar het kwam bij mij niet aan omdat de informatie die we krijgen over de betreffende personages heel oppervlakkig is.

Het idee dat Kyouma een dodelijk ongeluk heeft overleefd tijdens een missie op een afgelegen (Paas)eiland en hij de pijn van het verlies van zijn vrouw met zich meedraagt is ook behoorlijk achterhaald en maken zijn acties nogal voorspelbaar…. Het uiteindelijke doel van het verhaal is dat verleden met het ongeluk en een voorwerp genaamd ‘Genesis’ waarmee een persoon tussen de verschillende dimensies kan verplaatsen en dus een overleden persoon soort van weer tot leven gewekt kan worden.

Antagonist is een gefrustreerde idioot

Richting het einde van de serie verslechtert de kwaliteit van de animatie en ik moet zeggen dat ik weinig boodschap had aan de uiteindelijke ultieme antagonist in Dimension W. Een simpele, gefrustreerde idioot met een motivatie die ik persoonlijk niet echt serieus kan nemen. Dergelijke vijanden heb je wel meer, maar zoals hij in de aanloop gepresenteerd wordt valt hij dan in mijn ogen tegen. ‘Loser’ (ja, dat is zijn naam) die in de eerste helft van de serie al geïntroduceerd werd had een veel aannemelijkere reden om zijn acties te verantwoorden en lijkt me bovendien ook een stuk sterker.

De redelijk gedetailleerde, maar soms lastig te volgen, uitleg over de werking van Dimension W en de actiescènes houden de serie interessant genoeg om het tot het einde toe uit te kijken. Het is best een leuke serie hoor, als je het verhaal zelf met een korreltje zout neemt. Verder is de muziek ook best tof.

Conclusie: niet aan mij besteed

Al met al was Dimension W een anime die niet echt aan mij besteed was uiteindelijk. De serie was oké, maar als ik de animatie, actie en de setting als enige kan aanwijzen als pluspunten dan had ik misschien al eerder af moeten haken. En oké, Kyouma vind ik een cool hoofdpersonage, maar daar is helaas alles mee gezegd. Tussen de actiescènes door kon ik mijn aandacht er met moeite bij houden. Wellicht heb ik al te veel goede sciencefiction anime gezien, waardoor ik te hoge eisen stel aan dergelijke series. In mijn oordeel vond ik het een matige serie, ik kan het echt niet helpen…

Als je van pure actie, sciencefiction en robotmeisjes houdt, en minder eisen stelt aan personages en plot, heb je hier hopelijk meer plezier aan dan ik.

One thought on “Dimension W: energie van de toekomst?