Home > Anime Reviews > Japan Animator Expo – Part III

Japan Animator Expo – Part III

In deel 1 van mijn review over Japan Animator Expo, schreef ik over het zesde filmpje dat die simplistisch was vergeleken met de andere animaties. Ik wil daarmee niet zeggen dat het filmpje slechter was dan de rest, in tegendeel: juist in de simpelste vorm vind ik animatiefilmpjes vaak mooi, omdat ze een bepaalde charme hebben. Daarom heb ik ook meer met anime die (grotendeels) nog steeds met de hand getekend zijn tegenover die voornamelijk met behulp van computeranimatie gemaakt zijn. Dat wil dan ook niet zeggen dat ik een anime met CG slecht vind, maar het is beduidend anders, snap je?

‘Eenvoud’ siert een aantal van de volgende serie van 12 korte animaties van Animator Expo. Zo’n filmpje hoeft niet eens echt ergens over te gaan om een glimlach op je gezicht te bezorgen. Daarnaast proberen een aantal van deze series juist weer een boodschap over te brengen. En natuurlijk moet er ook weer humor en ‘ecchi’ tussen zitten. In Japan Animator Expo – Part II ging ik wat dieper in op nummer 13, die tevens mijn favoriet is van de reeks. In deel 3 bespreek ik de volgende elf films van Animator Expo seizoen 2!

Oh ja. Wat ik ook nog even wil zeggen is dat ik de intro’s van de filmpjes leuk vind. De capriolen van het ‘logo-poppetje’ zijn best geinig en de intro’s zijn elke keer ook weer een beetje anders. Sla ze dus niet over, want het logo is ook nog eens ontworpen door Miyazaki Hayao.

AExpo14

#14 Sex and Violence with Machspeed

Als je van ecchi houdt, dan zit je goed bij de anime short ‘Sex and Violence with Machspeed’. Ik ga niet eens proberen uit te leggen wat er allemaal precies gebeurd in dit filmpje, dus dat ga je zelf maar bekijken. De weinig subtiele animatie is op verder op zich wel leuk gedaan en is de focus hier ook vooral op humor. En ja, ik moest af en toe ook wel gniffelen, al was mijn reactie op dit filmpje in eerste instante ‘WTF’!

AExpo15

#15 Obake-chan

Veel meer in mijn smaak viel dit filmpje over het spookje ‘Obake-chan’. Het is een voorbeeld van dat iets eenvoudigs ook leuk kan zijn. De animatie laat simpele en grappige fragmenten zien van het spookje dat net zo griezelig wil zijn als ‘Shinigami-senpai’, maar eigenlijk vooral in de categorie adorable past. Oh, en drink niet te veel melk want anders gebeuren er rare dingen met je!

AExpo16

#16 Tokio of the Moon’s Shadow

Ehh ja, ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk was van de animatie in dit filmpje. In ieder geval niet in positieve zin. Het filmpje gaat over het contact tussen een meisje op aarde en een jongen die op de maan woont en in de ruimte strijdt tegen allerlei bedreigingen. Op zich een leuk en origineel filmpje hoor, maar de designs van de personages waren bij de een nog vreemder dan de ander. Je moet er van houden, denk ik 😉

AExpo17

#17 Three Fallen Witnesses

Interessanter vond ik het filmpje Three Fallen Witnessess, waarbij twee detectives door middel van een hologram projectie onderzoek doen naar de moord op een vrouw. Helaas is het filmpje te kort om ons een duidelijk antwoord te geven op vooral hoe de moord is gegaan. Dat is dus aan de kijker om de theorieën er op los te laten.

AExpo18

#18 The Diary of Ochibi

Als het gaat om originaliteit is The Diary of Ochibi wat mij betreft de winnaar uit de Animator Expo animatiereeks. Het is een stop motion film over de avonturen van Ochibi in de lente, zomer, herfst en winter, waarbij gebruik werd gemaakt van verschillende materialen zoals een gevulde bento box, potloodsnippers en waaiers.

Hier een timelapse van hoe het herfst stukje werd gemaakt.

AExpo19

#19 I Can Friday by Day!

Dit was een grappig filmpje over knaagdieren die zich verstoppen in een menselijke robot om zo onopvallend mogelijk te zoeken naar de vijand. De bestuurster van de robot zit echter met haar gevoelens voor een mensenjongen. De animatie ziet er goed uit en is kleurrijk wat in contrast staat met het onderwerp van dit filmpje eigenlijk.

AExpo20

#20 A:ME!ME!ME! Chronic – #20 B: Making of Evangelion – Another Impact

Aflevering 20 van Japan Animator Expo kwam met twee aparte filmpjes. Animatiefilm A is een remix van ME!ME!ME!, die wat subtieler was dan het oorspronkelijke filmpje. De animatie was wel oké, alleen moeten mensen met epilepsie hier denk ik een beetje oppassen.

Animatiefilm B is een ‘making of’ van de Evangelion – Another Impact animatiefilm uit het vorige seizoen. Gaaf om te zien hoe zo’n animatie is opgebouwd en uiteindelijk tot leven komt!

AExpo21

#21 Iconic Field

Iconic Field is weer een mecha animatiefilm die op mij een beetje de indruk wekte van een trailer voor een film of serie. De beelden zijn best cool en er wordt gespeeld met verschillende animatiestijlen. Jammer dat de personages niet zijn ingesproken, maar verder was het een leuk filmpje.

AExpo22

#22 On a Gloomy Night

Na een aanval met een atoombom wordt Japan onderdeel van door China aangeboden ‘Greater Asian Federation’. In dit communistische regime wordt religie verboden en zijn zaken zoals vrijheid van meningsuiting en persvrijheid verleden tijd. Het filmpje volgt het verzet tegen dit regime en biedt je heel wat zware stof om over na te denken. Het is een wat duister en pessimistisch toekomstbeeld, zeker vanwege de huidige ontwikkelingen in de wereld, maar ik hou wel van provocerende filmpjes. Een favoriet!

AExpo23

#23 Memoirs of Amorous Gentlemen

De animatie van Memoirs of Amorous Gentlemen, gebaseerd op een manga, is er ook weer een opvallende. Het heeft de stijl van een oude Franse film en vertelt een vrij compleet verhaal over een hoer en een gigolo die verliefd op elkaar zijn. Origineel en artistiek.

AExpo24

#24 Rapid Rouge

In deze animatiefilm is een groep rebellen in strijd tegen het huidige regime in hun land en in het heetst van een missie wordt hun wil om te vechten getest. De animatie valt vooral op door het gebruik van licht -of eigenlijk het gebrek daarvan-: een schril contrast tussen een onverlichte ruimte en de felle buitenlucht. De bewegingen van de met de computer geanimeerde personages ogen wat onnatuurlijk in het geheel, maar verder een zeer goed filmpje.

Last bit…

In de volgende en laatste post over Japan Animator Expo zal ik de animatiefilmpjes van het derde seizoen bespreken. Ik wordt in ieder geval altijd heel blij van dit soort korte anime, omdat de animators hierbij vaak kort en krachtig een boodschap weten over te brengen of puur hun artistieke kunsten vertonen. Het hoeft niet altijd in de smaak te vallen, maar het laat je kennismaken met de oneindige mogelijkheden die animatiefilms bieden.

To be continued…