Home > Anime Reviews > Japan Animator Expo – Part IV [END]

Japan Animator Expo – Part IV [END]

Met deel 4 van mijn recensie over Japan Animator Expo ben ik aangekomen bij de laatste elf animatiefilms van dit bijzondere project om anime wat meer onder de aandacht te brengen. Mocht je de vorige recensies gemist hebben, dan is hier een overzicht van de delen:

Officieel is het niet meer mogelijk om de films via animatorexpo.com te kijken, maar de bekende anime streaming sites zoals Kissanime zijn de animatiefilms nog wel te achterhalen. En hier lees je welke van de animatiefilms je sowieso gezien moet hebben!

AExpo25

#25 Hammerhead

Deze interessante, ietwat lugubere animatiefilm gaat over een man die na te zijn vermoord, de gave blijkt te hebben om steeds terug tot leven te komen en daarbij krijgt hij ook nog eens bovenmenselijke krachten. Het verhaal over de superheld Hammerhead wordt verteld door diens dochter, die zich afvraagt waarom hij zo moet lijden en of hij wel gelukkig is als belanghebbenden hem -op een gruwelijke manier- ontwaken. Ze hoopt dat hij nu eindelijk rust krijgt… De animatie van deze film ziet er ook zeer goed uit. Goed begin van seizoen 3!

AExpo26

#26 Comedy Skit 1989

Komische animatiefilm Comedy Skit 1989 gaat over een tweeling huurmoordenaars dat aan een bar wat bij zit te kletsen. Een van de broers verkondigt dat hij een vrouw zwanger heeft gemaakt (van een tweeling!). Daarom wil hij stoppen met zijn criminele leven en voor zijn toekomstige kinderen zorgen, maar voordat hij überhaupt aan een nieuw leven kan beginnen, moet hij zijn broer vermoorden……tenminste, die relatie blijkt toch dubbel zo ingewikkeld te zijn!

AExpo27

#27 Bubu & Bubulina

Bubu & Bubulina was een animatie met een soort kinderboek achtige tekenstijl die ik wel wat vond hebben. Wonderlijk eenvoudig :). De zusjes komen een heel lang meisje tegen dat met behulp van betoverde rode schoenen heel mooi kan dansen. Bubulina mag de schoentjes proberen, maar ze blijken bezeten te zijn van een geest van een danseres. De danseres wil nog één keer dansen voor een groot publiek….gelukkig kan Bubu daar voor zorgen. Ook de muziek in dit filmpje was erg leuk!

AExpo28

#28 Endless Night

Voor deze videoclip over een kunstschaatser was er een samenwerking met choreograaf (en oud kunstschaatser) Miyamoto Kenji. De animatie van dit filmpje vind ik verder niet zo heel bijzonder. Het figuren schaatsen is hier zeer goed geanimeerd, maar vergeleken met de andere filmpjes vond ik het helaas een beetje saai, ook wat betreft de muziek.

AExpo29

#29 Bureau of Proto Society

Na verwoesting van de wereld leeft de mensheid strikt georganiseerd in een schuilplaats. In deze animatiefilm discussiëren de leiders over wat videobeelden en mogelijke ‘bewijzen’ over de dramatische geschiedenis. Het komt allemaal heel serieus over, totdat je je realiseert dat de beelden die ze bekijken uit films en games afkomstig zijn… Een zeer goede short die verrassend humoristisch uit de hoek komt.

AExpo30

#30 The Ultraman

Een wat vreemde, maar ook wel grappige short over een familie superhelden ofwel de ‘Ultra Brothers’ die uitgeroeid dreigt te worden door een demonische vijand, maar en superheld zou een superheld niet zijn als het uiteindelijk niet goed zou komen. De animatie kwam over als een klassieke vecht- of mecha anime met de bijbehorende muziek. Het was een aaneenschakeling van actie en op zich best leuk -ondanks dat dit niet altijd mijn genre is-, al vond ik de Overlord er eigenlijk toffer uitzien dan Ultraman :P.

AExpo31

#31 GIRL

GIRL was weer een videoclip, helaas valt deze muziek niet geheel in mijn smaak, maar de animatie zelf zag er wel mooi en kleurrijk uit. De ogen van het meisje vond ik heel mooi getekend! Tegen het einde van de clip krijgt het wat absurde trekjes en legt het ook een link met de eerdere videoclip ME!ME!ME!.

AExpo32

#32 Neon Genesis IMPACTS

Ja, ja, ik begrijp de hint nu. Ik zal toch echt een keer iets van Evangelion moeten kijken om erover mee te kunnen praten. Is het echt zo’n goede anime? Kun je mij dat vertellen?
In ieder geval is heeft deze short weer iets te maken met die serie. Het draait om een drietal meisjes dat samen een band vormt, maar helaas worden ze door de evacuaties uit elkaar getrokken. Ze maken elkaar de belofte dat ze later naar dezelfde school gaan. Helaas lijkt het er op dat er weinig hoop voor ze is. De animatie in dit filmpje ziet er fantastisch uit. Het is kleurrijk en sfeervol.

AExpo33

#33 Ragnarok

Ja, ik vond dit een wat vreemd filmpje. Het ziet er op zich wel tof uit met de robots van verschillende nationaliteiten die tegen elkaar vechten in een soort wedstrijd (hé, hing daar ergens de Nederlandse vlag?), maar het vrolijke muziekje vond ik op de een of andere manier niet passen. Nee, dit is hem niet voor mij. Het is één van de minste animatiefilms in deze serie wat mij betreft.

AExpo34

#34 Robot on the Road

Wauw! Die trailer glimt! Even dacht ik dat ie doorzichtig was en je er de lucht doorheen kon zien o.o
En wat een leuk filmpje was dit, zeg! Een jonge vrouw is met haar caravan onderweg als ze een liftende robot op leeftijd oppikt. Hij komt sympathiek over als hij verteld dat hij naar de grote stad gaat voor onderhoud, maar als hij inzoomt op haar benen, weet je al dat hij niet 100% te vertrouwen is. Ondanks dat de robot een enorme viezerik blijft, kun je niet anders dan hem stiekem ook wel grappig vinden. Deze animatiefilm heeft dan ook een glimlach op mijn gezicht bezorgd. Super leuk en het liedje aan het einde…het is de beste alternatieve versie van La Bamba die ik tot nu toe gehoord heb. ‘Robo bailar la bamba…’

AExpo35

#35 Cassette Girl

In een koude, ondergesneeuwde wereld is een meisje in een enorme robot op zoek naar iets wat lijkt op een schat. In een verloren stad vind ze er een en dan blijkt dat ze op zoek is naar oude videobanden. Erg interessant en het wordt ook al vrij snel duidelijk waarom de robot nodig is. De transformatie van het meisje was alleen, ja, leuk voor mensen die van konijnenpakjes houden denk ik? Niet echt aan mij besteed.
Wel leuk die wissel van nieuwe animatiestijl naar de ouderwetse. De boodschap hier? Gooi het verleden niet weg en gebruik het om ervan te leren voor de toekomst!

Jouw favoriet?

Hiermee eindigt deze reeks van recensies, die ik met veel plezier geschreven heb. Japan Animator Expo was een serie korte animatiefilms waarbij je werd blootgesteld aan verschillende onderwerpen en stijlen. De één was misschien minder interessant dan de ander en over sommige kon ik niet altijd evenveel vertellen, maar ik was iedere keer benieuwd naar wat voor filmpje ik nu weer te zien zou krijgen. Het project was bedoeld om mensen te laten zien wat er allemaal mogelijk is met animatie, en ja; de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar, de echte anime fan weet dat stiekem toch al lang?

Heb jij de Japan Animator Expo animatiefilms ook gezien? Welke vond jij hiervan de beste? Deel jouw mening hier als reactie. Ik ben zeer benieuwd!

Score

score7