Home > Anime Reviews > Natsume Yujin-cho Shi: Het verleden blijft belangrijk

7/10
  • Geluid & soundtrack - 8/10
    8/10
  • Amusement - 7.5/10
    7.5/10
7.5/10

Seizoen drie van Natsume Yujin-cho focuste zich op verandering. Het liet zien dat van alles verandert, van kleine dingen tot grote dingen. Er is maar één iets dat altijd hetzelfde zal blijven, en dat is het verleden. Mensen zullen altijd gevormd blijven door hun verleden, en dat is niet te veranderen. Ook voor Natsume geldt dit, ondanks alle manieren waarop hij wel is veranderd. Nu is het dus tijd voor Takashi Natsume om op zijn verleden terug te kijken, in Natsume Yujin-cho Shi.

Natsume is veel gegroeid sinds hij bij de Fujiwara’s is gaan wonen. Eerst probeerde hij zo veel mogelijk op zichzelf te blijven, maar nu heeft hij rijke banden opgebouwd met zowel mensen als yohkai. Dat brengt nieuwe gevaren met zich mee. Natsume’s reputatie heeft zich verspreid onder de yohkai, en onbekende yohkai met apenmaskers komen achter hem aan. Wanneer de yohkai Natsume weten te vangen, brengen ze hem naar een afgelegen bos. Wie of wat houdt zich daar schuil?

Nieuwe focus in een nieuw seizoen

Zoals altijd zijn ook de verhalen van dit seizoen weer episodisch. Toch valt iets op dit seizoen: er zijn  maar liefst vier two-parters! Acht van de dertien afleveringen zijn dus direct verbonden aan een andere aflevering. Waar in vorige seizoenen de two-parters ook echt twee afleveringen nodig hadden, lijkt dat hier niet het geval te zijn. De verhalen worden ietwat uitgerekt, en hadden heus wel korter gekund. Dit is vooral het geval in de eerste twee afleveringen van het seizoen en in een verhaal waarin Natsume wordt opgesloten in een magische fles.

Sowieso ontknoopt dit seizoen heel langzaam. Pas laat in het seizoen wordt duidelijk dat de focus op het verleden ligt. De tweede helft van het seizoen bevat verhalen over gezinnen waar Natsume had gewoond voordat de Fujiwara’s op zijn pad kwamen. We komen zo te weten over een eerder pleeggezin waar Natsume heeft gewoond. Maar ook krijgen we meer te horen over Natsume’s echte ouders! Daarmee worden grote gaten in onze kennis over wie Natsume is opgevuld.

Maar dit seizoen gaat niet alleen over het verleden van Natsume. Nanase, de oude vrouw van de Matoba clan, heeft een aflevering waar ze reflecteert op haar eigen  verleden. Dit voegt onverwacht veel diepte toe aan een personages waarbij ik dat niet  verwachtte. Een gedenkwaardige aflevering dus!

Ook de yohkai hebben een eigen verleden. Nergens wordt dat duidelijker als in een aflevering waarin twee goden zich koppig vasthouden aan een oude traditie. Ze houden hierbij geen rekening met de gevolgen voor de wereld om hen heen. Daarom voelen anderen zich genoodzaakt om in te grijpen. Is het goed om blijven vast te houden aan het verleden?

Hoe is de animatie?

Tussen seizoen twee en drie was er een grote sprong in de productiewaarden. Daarmee maakte seizoen drie veel indruk met de animatie. Het verschil is nu een stuk minder groot. Het lijkt zelf een klein stapje terug te hebben gedaan! Nou betekent dat niet dat iemand zich zorgen hoeft te maken. De animatie is nog steeds prima, nergens is het zo stijf als het in het eerste seizoen was. Er zijn gewoon weinig scènes die boven de rest uitspringen.

De grootste kracht van Brain’s Base productie zit in het gebruik van de achtergrondmuziek. Er zijn goede tracks, maar sommige tracks in de achtergrondmuziek blijven middelmatig. Het verschil wordt gemaakt door het effectieve gebruik van zelfs de middelmatige tracks. Dat was ook in seizoen één wel anders! Dit zegt heel veel over de ontwikkeling die regisseur Takahiro Omori heeft doorgemaakt over de loop van al die seizoenen. Hij heeft duidelijk veel geleerd tijdens dit proces!

Natsume Yujin-cho Shi kabbelt dus net als haar voorgangers fijn voort. Er zijn een paar kleine puntjes op dit seizoen aan te merken, maar dat zijn details. De focus op het verleden is subtiel, maar is wel degelijk aanwezig en geeft het seizoen een duidelijke samenhang. Na een seizoen over verandering en een seizoen over het verleden lijkt het nu wel een goed moment om naar een einde toe te werken. Toch is er zelfs nog een seizoen 6 in aankomst. Wat heeft Natsume Yujin-cho nog allemaal in petto?

Natsume Yujin-cho Shi is gratis te bekijken op Crunchyroll.