Mamoru Hosoda in de schaduw van Studio Ghibli

Zijn film MIRAI was de eerste niet-Ghibli anime film die een Oscar nominatie kreeg voor ‘Beste Animatiefilm’. MIRAI won ‘Beste onafhankelijke animatiefilm’ bij de Annie Awards. Wie is Mamoru Hosoda, de regisseur die hiermee in de voetsporen treedt van Hayao Miyazaki?

Er lijkt een zoektocht te zijn naar de ‘volgende Hayao Miyazaki’, de regisseur die ongetwijfeld ooit met pensioen zal gaan. Dat is echter een onmogelijke zoektocht. Niemand kan in het gat springen dat Isao Takahata heeft achtergelaten. Een gat dat nog groter wordt wanneer de stekker definitief uit Studio Ghibli gaat en Miyazaki zijn potlood kan neerleggen.

Ondanks het succes van Your Name, durf ik niet te zeggen dat Makoto Shinkai die volgende grote regisseur is die het gaat maken. Ik ben zijn grootste film, maar qua thema’s is zijn werk te verschillend. Daarbij moeten we nog maar zien hoe groot het bereik is van zijn volgende film.

Is Mamoru Hosoda dan de opvolger?

Mamoru Hosoda zou Howl’s Moving Castle regisseren.

De regisseur is geboren op 19 september 1967 in Kamiichi en was geïnspireerd door Hayao Miyazaki’s The Castle of Cagliostro om een animator te worden. Hij begon zijn carrière bij Toei Animation en kreeg daar de nodige ervaring en vaardigheden. Hosoda kreeg bekendheid dankzij Digimon: The Movie, de eerste film die hij regisseerde. Producer Toshio Suzuki benaderde hem om de film Howl’s Moving Castle te regisseren. Een grote kans voor hem om bij Studio Ghibli te komen.

Het lot besloot echter anders. Meningsverschillen tussen hem en Miyazaki waren te groot, waardoor Hosoda uiteindelijk het project verliet. Hij keerde terug bij Toei waar hij onder meer One Piece: Omatsuri and the Secret Island (2005) regisseerde.

Hosoda werd vervolgens aangenomen door studio Madhouse, waar hij zijn eerste twee succesvolle films regisseerde. The Girl Who Leapt Through Time (2006) en Summer Wars (2009). Daarna creeert hij zijn eigen animatiestudio, Studio Chizu waar hij de rest van zijn films zal maken.

Alle films van Mamoru Hosoda op een rij:

  • Digimon: The Movie (2000);
  • One Piece: Baron Omatsuri and the Secret Island (2005);
  • The Girl Who Leapt Through Time (2006);
  • Summer Wars (2009);
  • Wolf Children (2012);
  • The Boy and the Beast (2015);
  • Mirai (2018);


Mamoru Hosoda’s films mixen altijd onze wereld met die van een andere wereld. Dat hoeft niet altijd een fantasiewereld te zijn zoals in The Boy and the Beast (2015). Onze wereld in de toekomst, de digitale wereld of de dierenwereld… de grens tussen al deze werelden is heel dun in zijn films.

Via deze fantasie-elementen, onderzoekt hij verschillende realistische aspecten uit het leven. Heel vaak haalt hij inspiratie uit zijn eigen leven. Voor MIRAI is zijn zoon de grootste bron van inspiratie. Hij was erg jaloers op de aandacht die zijn jonge zusje kreeg. Mamoru was nieuwsgierig naar deze reacties en daarom maakte hij het hoofdpersonage in de film een 4-jarige.

Zijn films hebben altijd een centraal thema en zijn karakter gedreven, waarbij de ontwikkeling van het hoofdpersonage wordt blootgelegd. Waarom doen ze wat ze doen? Wat brengt ze op een beter pad? Hoe worden ze een beter persoon?

Een vervanger voor Hayao Miyazaki? Nee, dat is onmogelijk. Wat Mamoru Hosoda wel is, is een geweldige regisseur met een eigen visie. Zijn films zijn persoonlijker, dichter bij de realiteit. Mooie verhalen over groeien en volwassen worden; relaties en connecties; verleden, heden en toekomst.

Ga jij naar MIRAI? De film is vanaf 2 mei 2019 in de bioscoop te zien en je kunt nu vrijkaartjes winnen via onze Facebook pagina!

Dit vind je misschien ook leuk...

Wil je iets kwijt?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: