Home > Manga reviews > Horimiya is echt om bij weg te zwijmelen

9/10
  • Animatie & tekenstijl - 9/10
    9/10
  • Amusement - 10/10
    10/10
9.0/10

Er zijn zo veel anime- en manga series dat je onmogelijk alles kunt zien en lezen. Anders moet je stoppen met werken of naar school gaan. Sorry, mijn leven geef ik er niet voor op. Er is wel één manga waar ik altijd tijd voor vrij maak. Horimiya. Ik hou van shoujo manga’s, maar ik heb er een hekel aan als het lang duurt voor het koppel eindelijk bij elkaar is. Deze serie pakt dat anders aan, en daarom is het mijn grote favoriet. In deze recensie vertel ik je waarom ik vind dat je deze MOET lezen!

Heb je er weleens over nagedacht hoe iemand die je op school of werk ziet, er thuis bijloopt? Waarschijnlijk niet. Dat die saaie, stille jongen ergens een tatoeage heeft of het meisje dat er altijd zo verzorgd bijloopt, thuis een huispak draagt en geen make-up op heeft…dat kun je je dan niet zo voorstellen. Achteraf is dat natuurlijk logisch. Niemand houdt graag die -eigenlijk te strakke- spijkerbroek aan na school en je wil ook niet dat de nette kleding vies wordt.

Maar ja, wil jij zo gezien worden door je klasgenoten of collega’s?

Herkenbare situaties zijn het leukst

Horimiya is één van mijn favoriete manga’s. De combinatie van een vlot geschreven verhaal, simpele maar rake grappen en herkenbare situaties maakt het een heerlijke romantische komedie om te lezen. Het is een typische slice-of-life manga gericht op jongens (shounen), maar door de vrij realistische benadering kun je bij deze serie veel van de te verwachten clichés de deur uit gooien. Er zitten genoeg schattige momenten in om bij weg te zwijmelen, maar de soms vermoeiende driehoeksverhoudingen en andere shoujo-trekjes heeft Horimiya nauwelijks.

Wat ik al zeg, het plot van Horimiya is simpel: in de hoofdrol zijn de jongen genaamd Miyamura en het meisje Hori die er beide op school anders bij lopen dan in hun vrije tijd, maar dit geheim houden voor hun klasgenoten. Als Miyamura het broertje van Hori thuis brengt na een val, herkennen beide elkaar vrij snel. Ze raken bevriend en beloven elkaars buitenschoolse ontmoetingen voorlopig voor hun klas geheim te houden. Dit is niet nieuw, maar de interacties tussen Hori, Miyamura en hun vrienden is heel herkenbaar. Wie gaat nou niet stiekem in het enige lokaal met airco staan tijdens heet weer? Als je voor iedereen drinken gaat halen en je laat per ongeluk het blikje cola voor die ene vriend vallen, is het dan niet verleidelijk om je mond te houden? Precies dat soort momenten zorgen voor de grootste lol tijdens het lezen.

Hori_Miya_Toru

Dankzij hun vrienden groeien Hori en Miyamura

Zo kom ik op het volgende wat ik zo leuk vind aan deze manga: de personages. Hori en Miyamura hebben zowel leuke als minder leuke eigenschappen, maar komen bij mij over als sympathieke hoofdpersonages waar ik al vrij snel in kon verplaatsen. Hori is soms best gemeen tegenover Miyamura, die op zijn beurt weer een mietje is. De interacties tussen het tweetal zijn echter ook geestig en lief. Daarnaast hebben ze zo hun verrassende momenten.

Behalve Hori en Miyamura zijn ook de bijpersonages heel leuk neergezet. Tooru en Yuuki zijn Hori’s beste vrienden en met Miyamura erbij is het een vriendengroepje zoals die hoort te zijn. Ze praten over huiswerk, relaties en ze hebben onderonsjes die niet alleen boeiend zijn om te lezen, maar onze hoofdpersonages ook echt vooruit helpen. Niets gaat echter voorbij zonder humor; die arme Tooru wordt iedere keer in de maling genomen of wat dacht je van de hoofd van de schoolraad Sengoku die door Hori werd gepest op de lagere school. Oh en laten we Hori’s maffe familie niet vergeten! Doordat elk personage in deze manga niet heel stereotype is, maar wel herkenbare eigenschappen hebben en ook met regelmaat in beeld komen ga je ze allemaal onthouden. Natuurlijk zijn er personages die je misschien niet leuk vind, maar dat is dan ook een beetje de bedoeling.

Tekenstijl groeit mee

tumblr_nyei2emlv91tenkoyo1_500

Wat de tekenstijl van de manga betreft, heb ik er betere gezien. Vooral in de eerste hoofdstukken vind ik de gezichten soms wat raar getekend, en dat is nou juist het gene wat het meest opvalt over het algemeen. Later wordt die tekenstijl een stuk beter en in de nieuwere hoofdstukken die ik net gelezen heb, zitten een paar mooie plaatjes.

Horimiya leest makkelijk weg

Al met al vind ik Horimiya een fijne manga om te lezen. De hoofdstukken variëren een beetje van lengte, maar zodra er een nieuwe verschijnt lees ik die in één zucht uit. De romantiek en daarbij de interactie tussen ‘het koppel’ is idealistisch neergezet en om je bezig te houden komt de hoofdpersonages ook pas ergens aan het einde van het verhaal tot de conclusie dat ze elkaar leuk vinden. Dan is er natuurlijk ook nog die liefdes rivaal die halverwege geïntroduceerd wordt om het allemaal nog spannender te maken. In de ene manga wordt dat beter gedaan dan in de andere, maar het is vaak wel hetzelfde recept.

In Horimiya komt die liefde op een natuurlijke, geleidelijke manier en de ‘problemen’ die opspelen, duren meestal niet langer dan één of hooguit twee hoofdstukken. Daarbij wordt dat met een vleugje ironie gebracht waardoor het eerder grappig is, dan vervelend. Hier kom ik weer met de herkenbaarheid van deze manga! Je krijgt er gewoon geen genoeg van, geloof me!

De manga lezen kan hier!

Van webcomic naar manga

De manga Horimiya is oorspronkelijk gebaseerd op een 4-panel webcomic van HERO met de titel Hori-san to Miyamura-kun. In samenwerking met mangatekenaar Hagiwara Daisuke is in 2011 de hervertelling van de comic begonnen in de vorm van de manga Horimiya. De comic is zo populair dat er in 2012 een korte anime serie van verscheen onder regie van Shingo Natsume (One Punch-Man), met stemmen van o.a. Yoshitsugu Matsuoka (Shokugeki no Souma) en Asami Seto (Chihayafuru).

5 thoughts on “Horimiya is echt om bij weg te zwijmelen

1. Wow! Ik zit nu in eenzelfde soort zwart gat als dat ik normaal na een goede anime serie (Hyouka laatst nog) onderga. En dan is een maand wachten wel heul erg lang 😛 Nog tips in het Slice of Life genre voor de tussentijd? Dat is toch wel mijn favoriete genre van het moment.
    Mocht je je per ongeluk helemaal uit willen leven bij zo’n vraag is dit mijn MaL-lijst: (https://myanimelist.net/animelist/Yggdrazzil) haha 😀

1. Je hebt een friend request erbij op MAL 😛

Ja ik snap helemaal wat je bedoeld. Gelukkig kijk ik te veel anime, dus voor ik het weet is de maand alweer voorbij en is er een nieuw Horimiya chapter. Meer tips, hm… nou ja er is een OVA van Hori-san to Miyamura-kun, de webcomic waarop deze manga gebaseerd is.
      En verder ben ik zelf erg fan van de anime Natsume Yuujinchou: https://myanimelist.net/anime/4081/Natsume_Yuujinchou.
      Er zijn 4 seizoenen en een 5e is bezig. Het is erg goed, en is heel trouw aan de manga die ik ook lees 😛

2. Bedankt voor de leestip! Ik heb all hoofdstukken in een avond uitgelezen. Toppunt van een feel good slice of life verhaal. Weinig drama, veel leuke interactie en een flinke dosis humor. Kan niet wachten tot het volgende hoofdstuk!

1. Fijn dat je er wat aan had 😀 Het is inderdaad een hele leuke manga die je in één ruk uitleest. Het is een verademing ten opzichte van wel andere manga met een zelfde soort verhaal. En er zitten heel wat hilarische momenten in.