You are here
Home > Evenementen > Pluto in het theater!

Pluto in het theater!

Pluto theatervoorstelling verslag

Eenmalig in Nederland en België: de theatervoorstelling Pluto van Vlaams-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Gebaseerd op de manga van Naoki Urasawa. Carlogandro vertelt hier zijn ervaring tijdens de unieke voorstelling in Antwerpen.

Donderdag 22 februari. Die dag ervaarde ik iets unieks. Een theatervoorstelling gebaseerd op de manga Pluto van Naoki Urasawa. Het was één van maar zeven keren dat dit toneelstuk werd opgevoerd in de Benelux.

Inmiddels zijn alle opvoeringen al geweest, dus een recensie schrijven zou nutteloos zijn. Desondanks denk ik nog steeds dat het interessant én waardevol is om over mijn ervaring te schrijven. Vandaar dat ik in deze blog mijn dag in een sfeerbeeld probeer neer te zetten.

Een eindje weg

Het was een zachte, zonnige winterdag toen ik arriveerde op mijn bestemming. Na een autoreis van anderhalf uur was ik dan eindelijk in Antwerpen, in het stadsdistrict Berchem. Je hoeft niet lang te kijken om vast te stellen dat cultuur hier belangrijk is. Behalve het theater vond ik ook al snel een conservatorium en een toneelschool. Buiten die toneelschool stonden jonge mensen in kostuum te wachten op de bus, of stapten ze van hun fiets met een boog in de hand.

Het duurde langer om een winkelstraat te vinden. Uiteindelijk vond ik het wel: één lange straat vol met groentezaken, lunchrooms, en zaken gevuld met oude elektronica. Maar wat ik echt zocht was een restaurant, voor een goede avondmaaltijd. Die waren er nauwelijks. Na flink wat rondlopen vond ik toch een geschikt restaurant, waar ik een bijzondere maaltijd nuttigde: kangoeroefilet!

Standbeelden in Berchem

Eindelijk naar het theater

Vervolgens was het tijd om het theater op te zoeken. Het theater was deel van de kunstcampus de Singel. Het gebouw was opvallend en imposant door zijn enorme grootte en strakke rechthoekige vormen.

Eenmaal binnen kon ik gewoon rustig naar de zaal lopen. Onderweg kreeg ik een enquête in mijn handen gedrukt (half in Engels en half in Japans). Ook kon ik een programmaboekje pakken. Net als de buitenkant wekte de zaal indruk. Het podium was groot en de zaal had ruimte voor achthonderd mensen in het publiek.

Terwijl de zaal langzaamaan vol liep, had ik alvast de tijd om het podium te bewonderen. Vooraan was de hele breedte van het podium bedekt met een schroothoop vol robotonderdelen. Grote armen in de typische stijl van manga innovator Osamu Tezuka staken eruit, hun handen naar boven gericht. Ook herkende ik tussen al het puin het hoofd van Mont-Blanc, een Zwitserse robot die een kleine rol in het verhaal speelt.

Verschillende versies

Urasawa’s manga Pluto is gebaseerd op een bekend verhaal uit de legendarische manga Astro Boy van Osamu Tezuka. Dat verhaal, de sterkste robot ter wereld, is één van de langste en spannenste Astro Boy verhalen. Urasawa veranderde een klassiek superheldenverhaal tot een ingewikkelde sciencefiction thriller. Hoewel grote stukken van de manga uit het toneelstuk zijn verwijderd, is het een heel trouwe bewerking van Urasawa’s versie. Het toneelstuk volgt vooral Gesicht en Atom als haar hoofdpersonages. Uran, de robotzus van Atom, krijgt ook een paar eigen scènes.

Daarmee is het verhaal heel erg gestroomlijnd. Urasawa manga wisselen altijd tussen veel verschillende hoofdpersonages. Daarmee vervelen zijn manga nooit, maar wordt het soms ook erg moeilijk te volgen. Het toneelstuk heeft dat probleem niet, omdat alle overbodige personages zijn verwijderd. Hoogstens worden hun namen in (Duits- en Nederlandstalige) nieuwsberichten genoemd.

Door wie is deze versie?

Behalve Osamu Tezuka en Naoki Urasawa was er nog een grote naam verbonden aan deze productie: die van Sidi Larbi Cherkaoui. Hij is een Vlaams-Marokkaanse choreograaf, en zijn werk was duidelijk te zien. Het verhaal werd regelmatig even stilgelegd om indrukwekkende moderne dans te tonen. Hiermee werd de emotie van het moment getoond, of werd de toon voor een nieuwe setting gezet.

Cherkaoui toont ook een duidelijk respect voor de Japanse cultuur. Daarom werd het toneelstuk gemaakt in samenwerking met de Japanse Bunkamura theatergroep. Ook werd gebruik gemaakt van kuroko: toneelknechten op het podium die de acteurs helpen, maar niet écht inde scène aanwezig zijn. Zij verschoven witte blokken, waarop afbeeldingen geprojecteerd werden die direct uit Urasawa’s manga komen. Ook werden de blokken verschoven om scèneovergangen weer te geven. Tot slot bedienden ze de niet-menselijk uitziende robots, inclusief de metershoge titulaire Pluto.

Cherkaoui heeft respect voor verschillende culturen in het algemeen. Behalve Japans wordt tijdens het toneelstuk ook Nederlands, Duits en Engels gesproken. Bang dat je het niet zou begrijpen hoefde je niet te zijn. Nederlandse en Franse vertalingen van alle tekst werden namelijk duidelijk als boventiteling weergegeven.

Scene from Pluto at Barbican Theatre, London

Reacties

Tijdens de climax van het stuk was het publiek duidelijk geëmotioneerd. Zo hoorde ik bijvoorbeeld wat snikgeluidjes direct naast me. Na afloop zag ik veel tevreden gezichten, bedekt met grote glimlachen. Een enkeling klaagde over de lange duur van het toneelstuk. Heel begrijpelijk: het stuk duurde bijna drieënhalf uur. Een lange zit dus! Toch waren de reacties over het algemeen zeer positief.

Cherkaoui heeft een indrukwekkende tentoonstelling neergezet. Geen middelen zijn geschuwd: videoprojecties, dans en animatronics worden allemaal door elkaar gebruikt. Bovendien was een oprechte interesse voor verschillende culturen duidelijk. Mocht Cherkaoui in de toekomst dus nog een Japan-gerelateerde voorstelling maken, hoeft een anime fan niet bang te zijn om te gaan. Het zal ongetwijfeld opnieuw een unieke ervaring zijn.

Wil je iets kwijt?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top
%d bloggers liken dit: