Home > Anime Reviews > Prince of Stride komt goed uit de startblokken

7/10
  • Geluid & soundtrack - 7/10
    7/10
  • Amusement - 7/10
    7/10
6.6/10

Prince of Stride –  Alternative is een nieuwe serie in de lijst met anime die gebaseerd zijn op een otome game (dating sim). Het spel heet, heel verrassend ‘Prince of Stride’, en gaat over een schoolclub dat aan ‘freerunning’ doet. Vaak is de vraag hoe onderscheidend zo’n serie is, want ze hebben allemaal zo’n beetje hetzelfde concept: het draait rondom één meisje dat meerdere knappe jongens leert kennen en uiteindelijk met één van hen een relatie krijgt. In het spel zijn er op die manier meerdere routes in het verhaal, maar een anime richt zich voornamelijk op de hoofdroute (‘canon’ wordt dat genoemd). Welk pad volgt Prince of Stride?

Freerunning of parkour running is een echte (extreme) sport, waarbij de deelnemers door straten rennen en daarbij een parcours met hindernissen volgen. Die hindernissen kunnen van alles zijn; over een stuk sloot springen, in een smal steegje via de muren op een dak klimmen of gewoon over een klimrek in een random speeltuintje klauteren. In het echte leven, levert dat toffe beelden op:

Maak daar een competitieve sport van, stop het in een anime en je krijgt ‘stride’. Het kan dan ook niet anders dat Prince of Stride in een flits uit de startblokken vertrekt. Een jaar geleden nog had de Honan Academy een prestigieuze stride club, daarom zijn de eerstejaars Nana Sakurai, Yagami Riku en Fujiwara Takeru naar die school gekomen. Jammer genoeg is de club uit elkaar gevallen door een interne ruzie en is het veranderd in een…shogi club (een competitieve denksport, dat wel). Ze moeten een bepaald aantal leden hebben om als stride club te functioneren, maar dat onderdrukt de motivatie van het drietal gelukkig niet. Al gauw wordt je beloond met gave animatie tijdens een onderling wedstrijdje en maak je goed kennis met de sport ‘stride’.

Het is een onderwerp dat dit type anime iets fris en origineels meegeeft. Daarnaast staat het vrouwelijke hoofdpersonage eens een keer niet geheel in het middelpunt: het middelpunt is het hele team waar zij deel van uitmaakt. Ook ligt de nadruk van Prince of Stride op het verhaal, en komt romantiek eigenlijk helemaal niet aan de orde. Daarmee gooit het twee clichés de prullenbak in. Uiteraard zijn Riku, Takeru en de andere mannelijke personages erg aantrekkelijk, maar daar zeg ik ook absoluut geen nee tegen!

Mooie animatie, sportieve spanning met enkele hoogtepunten

De races in Prince of Stride geven de serie spanning, waardoor het eigenlijk tot het einde toe een boeiend blijft om te kijken. Zeker na de bloedstollende cliffhanger van aflevering 4, had ik een zeer goede indruk van de anime. De energie die sportieve anime series, zoals dat bijvoorbeeld ook bij Haikyu! is, komt in Prince of Stride ook goed over. Wat hierbij absoluut meespeelt, is de animatiekwaliteit van de serie die gewoon goed is. De manier waarop gespeeld wordt met ligt en de kijkhoek van ‘de camera’, geeft de races een extra kick. Tijdens de wat meer emotionele, dramatische momenten in de serie wordt de animatiestijl gebruikt om de gemoedstoestand van personages te benadrukken. Dat soort sfeervolle scènes vind ik geweldig. Hoogtepunten zoals die van aflevering 4 zijn zeldzaam, maar het is al een stuk meer dan ik had verwacht.

czfrf-7ueaacjg

Personages niet altijd even goed uitgewerkt

Het is jammer dat na aflevering 4 het tempo een beetje inzakt. Die enkele hoogtepunten waar ik het over heb, zijn met name de races, maar tussendoor vond ik de anime aan de saaie kant. Behalve van de drie hoofdpersonages, krijgen we weinig over de andere teamgenoten te weten. Zelfs de ruzie, waar het drama in hun club mee begon, kreeg niet de diepgang die het nodig had om het goed uit de verf laten komen. Nu was het veel te oppervlakkig. Pas tegen het einde komen we over Riku, Takeru en Nana meer te weten, wat in mijn ogen een beetje uit de lucht kwam vallen…wat dat betreft liep het plot van de serie met horten en stoten. Het enige personage dat ik in deze serie echt boeiend vond, was Riku die achter zijn energieke persoonlijkheid meer zit dan het oog ziet

Wat ik echter ook heel jammer vond, was het einde van de anime. Het team doet er alles aan om goed te zijn tijdens die ‘End Of Summer’ race en ik keek heel erg uit naar een spetterende finale, maar de anime eindigt dus niet zoals je dan hoopt…de boodschap is duidelijk, daar niet van, maar ik hoopte op meer actie. Al met al vond ik het verhaal en de personages matig uitgewerkt; iets wat in dit type series toch belangrijk is.

prince-of-stride-alternative-episode-1-12-12_2016-01-06_19-30-18

Hilarische momenten stelen de show

Een sterk punt in Prince of Stride was wel de humor, er zitten echt hilarische stukjes, vooral de gimmicks van Ayumu en Nozumi zijn leuk. Ook Takeru’s obsessie is een veel terugkerende grap (soms ook wel irritant XD). Soms was de humor ook wel wat awkward en kwam het geforceerd over, zoals bijvoorbeeld in aflevering 9 waarin Riku en Takeru ruzie hebben over iets wat naar mijn mening iets serieuzer opgelost had mogen worden. Dat zou ik interessanter vinden, nu was het zo van; ga maar gauw naar het volgende. Maar goed, het was wel grappig dus waar klaag ik eigenlijk over?

Conclusie: leuk, maar niet bijzonder

De elektro-achtige soundtrack is erg passend, maar vind ik verder niet erg bijzonder. De intro blijft verrassend genoeg wel goed in mijn hoofd hangen en de outro, ik heb een zwak voor liedjes die door stemacteurs uit de anime worden ingezongen en dat is het geval met het nummer Be My Steady van gelegenheidsgroep Galaxy Standard. Allebei krijgen dus een plusje van mij.

Ondanks de haken en ogen, heb ik veel plezier gehad bij het kijken van de serie Prince of Stride – Alternative. Heel erg bijzonder is het uiteindelijk niet, maar het is origineler dan een gemiddelde ‘otome game anime’. Het is vooral dankzij het sport element dat deze serie interessant is en met de humor zorgt deze serie dat je goed vermaakt wordt.

Prince of Stride – Alternative is gratis te kijken op DAISUKI.net