Home > Anime Reviews > Garden of Sinners 1: Overlooking View

Garden of Sinners 1: Overlooking View

karanokyokai2“Let’s say I had this horrible virus that would kill everyone in Tokyo if I stayed alive. If everyone could be saved if I died, then I’d probably kill myself,” — Kokotou Mikiya

Zelfmoord is niet bepaald een licht onderwerp in Garden of Sinners 1: Overlooking View (Kara no Kyoukai 1: Fukan Fuukei), waarbij je midden in het verhaal valt, en het laat onmiddellijk merken dat Garden of Sinners een filmreeks is met een duister karakter. Stellingen zoals of zelfmoord een goed of slecht iets is worden naar je hoofd geslingerd en laat je met allerlei gedachten zitten. Ryougi Shiki, Kokotou Mikiya en Aozaki Touko luisteren naar informatie op de radio over een serie mysterieuze zelfmoorden bij een verlaten flatgebouw. Kokotou zit er om een onbekende reden als een dood vogeltje bij terwijl Ryougi Shiki de strijd aan gaat met de geest van een jonge vrouw die de oorzaak is van die zelfmoorden en dat Kokoyou min of meer in een coma lijkt te liggen. Of sliep hij gewoon? Ik heb geen idee…voor mijn gevoel laat de film hier en daar wat steekjes vallen in logica en men had iet smeer uitleg mogen geven. Wat hieraan vooraf is gegaan en wie al deze personages eigenlijk zijn blijft tot het einde van deze film onduidelijk.

Dat is iets wat echter ook wel hoort bij een mysterie. Het komt over als een soort puzzel en hierbij vermoed ik dat we in de komende delen steeds meer te weten gaan komen over de personages en de wereld waarin ze leven. Het is een anime die je aan het denken zet. Er worden theorieën genoemd zoals over het waarom iemand zelfmoord zou willen plegen en ook de psychologie daarachter wordt gespeculeerd. We hebben allemaal wel van die momenten dat je het even niet ziet zitten en als je niemand om je heen hebt die je kan helpen, is het heel makkelijk om via de dood te vluchten. Tenminste, dat is een van de stellingnames die voorbijkomen. Dat is nogal wat om een verhaal mee te beginnen en mijn hersenen kunnen het niet allemaal meteen verwerken. Het is verwarrend, maar ik hou wel van dit soort series die een beetje provocerend zijn.

Het is ook goed te zien dat deze actiethriller gemaakt is door dezelfde mensen die verantwoordelijk waren voor de bekende anime Fate/stay night en het vervolg (of de voorloper ervan, hoe je het maar wilt) daarvan. De animatie van deze serie is fantastisch om te zien en de overwegend donkere en grauwe kleurtonen, geven het die toepasselijke duistere sfeer. Wat daar ook aan bijdraagt is de engelachtige, mysterieuze zang in de achtergrondmuziek.

karanokyokai

Op het moment van schrijven heb ik het tweede deel ook gezien en wat ik zei over dat het een soort puzzel is, klopt wel een beetje, maar daarover ga ik verder in de volgende recensie. Ik moet dat nog even laten bezinken en misschien wat beelden nogmaals kijken. Het houdt me hoe dan ook wel goed bezig!

LET OP: dit is absoluut géén anime die geschikt is voor kinderen. Het bevat geweld waarbij een arm in beeld wordt afgehakt en (indien je een ongecensureerde versie te pakken hebt zoals ik) zie je wat er over blijft van iemand die van een flat af gesprongen is. Nee, dat is geen fijn beeld en ik keek ook een paar keer even de andere kant op.

score7