Home > Anime Reviews > Garden of Sinners 7: moordzuchtige obsessies

Garden of Sinners 7: moordzuchtige obsessies

Februari 1999. Na vier jaar stilte vindt er weer een serie aan moorden plaats, die Kokutou Mikiya gaat onderzoeken, omdat de beschrijving van de verdachte die de politie geeft hem erg doet denken aan Shiki. Zijn onderzoek leidt hem naar duistere straatjes waar een mysterieuze drugs wordt verspreid en het lijkt er heel erg op dat Shiki inderdaad de moorden op haar geweten heeft, maar hij weigert dat te geloven.

Wat volgt is een choquerend verhaal over ziekelijke obsessie en de confronterende vraag of je moord wel goed kunt praten. Een moord plegen met een motief zoals woede, jaloezie of zelfverdediging is één ding, maar het afslachten van mensen puur voor de lol of omdat je dat (ja, ziek he?) doet om iemand voor je te winnen?

kara-no-kyoukai-the-garden-of-sinners-180x120“A person can only murder another once. The act of murder is giving up the humanity that is within oneself. What is left is just emptiness. You can not lose humanity if it is already lost. The act of murder turns into the act of slaughter. They are two different things.” – Ryougi Shiki

Alle ingrediënten voor een choquerende misdaadfilm

Na de voor mij zeer teleurstellende Garden of Sinners 6, had de twee uur durende zevende film in de thrillerreeks heel wat goed te maken. De langzame, gedetailleerde opbouw richting de climax is zoals vanouds in Garden of Sinners 7: Murder Speculation (Part B). De film is duister, choquerend en heeft alle eigenschappen van een goede misdaadfilm (met magiërs als een iets minder belangrijk element).

Garden of Sinners is een animefilm reeks geregisseerd en geproduceerd door Kondou Hikaru van ufotable, gebaseerd op een roman van TYPE-MOON. Deze combinatie namen staat bekend om de onderscheidende en kwalitatief hoge animatie, een ijzersterke soundtrack en spannende verhalen. Het bekendst zijn de series Fate/stay night en Fate/zero, die inmiddels uitgegroeid zijn tot een succesvolle franchise met verschillende films en spin-offs. Zowel de romans (Visual Novels) en anime zijn erg populair.

Ik ben geen groot fan van ufotable/TYPE-MOON als het gaat om de animatiestijl. Vooral de ogen in de characterdesigns vind ik niet altijd mooi, maar aan de andere kant gaat de anime over personen die ‘gebroken’ zijn en de ‘zielloos’ lijkende ogen passen goed bij dat beeld die ze scheppen. Garden of Sinners bewijst zich qua animatie en soundtrack voornamelijk in de actiescènes. Daar valt weinig over te klagen!

Personages de zwakke schakels in een sterk verhaal

Eén van de sterkste punten van Garden of Sinners als geheel is het verhaal dat zorgvuldig wordt uitgebouwd en in losse puzzelstukjes wordt gepresenteerd. In het begin kan het verwarrend zijn, want je stort in een verhaal vol actie en mysteriën zonder dat je een uitleg krijg over waarom het gebeurd. Ook de confronterende onderwerpen in de films houden je na afloop van een film goed bezig en dat is goed. Met elke film krijg je antwoorden op je vragen, maar ook weer meer vragen waardoor Garden of Sinners boeiend blijft. Het zesde deel vergeet ik maar even. Garden of Sinners 7: Murder Speculation (Part B) is geen direct vervolg op het tweede deel, maar knoopt alle losse eindjes aan elkaar en hoewel dit een goed slot is, blijf ik na een nachtje slapen toch met een wat vertwijfelde mening zitten.

Ryougi Shiki’s tegenstrijdige gevoelens over haar verlangen om te doden en indrukwekkende vaardigheden maken haar tot het interessantste personage. Ze krijgt ook het meeste aandacht van alle personages. In het begin voelt ze geen emoties, behalve die drang om te doden, want dat is de enige emotie die ze kent en Kokutou Mikiya moet haar steeds erop wijzen dat ze haar gezonde verstand niet moet verliezen. Dat is ook het enige waar hij in mijn ogen goed voor is. Voor de rest deel ik Shiki’s mening: hij is een roekeloze idioot die verder niks kan. Dat het dramatische einde (het was ook zo voorspelbaar dat ik er eigenlijk een beetje teleurgesteld in was) weinig indruk op me maakte, behalve de ronduit absurde acties van de moordenaar en zijn connecties met Shiki en Mikiya, geeft aan dat ik nooit echt een band heb gekregen met de hoofdpersonages. Shiki en Mikiya hebben een relatie, maar die krijgt in het verhaal zo weinig diepgang dat ik op het einde dacht ‘oh nou, fijn dat het goed komt voor ze’. Het deed me zo weinig. Dit is een probleem die ik ook bij andere ufotable/TYPE-MOON producties ervaarde, ondanks dat het verder zeer goede anime zijn.

Conclusie: alle Garden of Sinner films kijken?

karafilm7_2Garden of Sinners vormde het eerste onderwerp voor een serie recensies, die ik met veel plezier, maar ook veel frustraties heb geschreven. Je zal wel gezien hebben dat de schrijfstijl en indeling van de recensies veranderde. Mocht je de vorige Garden of Sinners recensies niet hebben gelezen, dit zijn ze:

Het was voor mij een leerzaam proces om niet alleen vol lof over een anime te schrijven (zoals met deel 5), maar ook een kritische mening goed te onderbouwen. Dat is lastig, maar inmiddels gaat het mij steeds gemakkelijker af.

Garden of Sinners dan…is het de moeite waard om alle films te kijken? Ja. Als je van psychologische misdaadthrillers houdt, dan kom je niks te kort. Deel 6 zou je kunnen overslaan, maar als je het ook doet voor de opwindende actiescènes dan zijn die in dat deel ook absoluut niet slecht. Mijn hoogtepunt in de reeks was zonder enige twijfel Garden of Sinners 5 met vanaf de eerste seconde adembenemend spannend is.

Geen film of serie is perfect, maar Garden of Sinners biedt uitstekend vermaak en daar gaat het om!

score8

3 thoughts on “Garden of Sinners 7: moordzuchtige obsessies