Home > Anime Reviews > Japan Animator Expo – Part II: Adam, destroy the world!

Japan Animator Expo – Part II: Adam, destroy the world!

Voordat ik de rest van de animaties van Japan Animator Expo ga bespreken, wil ik één van deze anime in een aparte post in een eigen spotlight zetten. Kánon is het dertiende filmpje in de reeks en is voor mij het hoogtepunt in deze hele serie, en dat heeft een hele persoonlijke reden. Gelijk bij de eerste shot van het filmpje schoot ik overeind in mijn stoel.

AExpo-kanon1
“Svět musí být zničen” (ik vergeef ze het foutje)

‘Svět musí být zničen’ is Tsjechisch voor (inderdaad) ‘de wereld moet worden gesloopt’, en hoe ik dat weet? Dat komt puur uit het feit dat ik half Slowaaks ben. Mijn moeder is in Slowakije geboren en de Slowaakse taal is mij met de paplepel ingegoten. Dieper ga ik er niet op in, maar het fijne hiervan is dat Slowaaks en Tsjechisch nou eenmaal vergelijkbaar zijn met Nederlands en Vlaams. Tsjechisch kan ik dus (met wat meer moeite) goed begrijpen. Je snapt nu wel dat bij dit filmpje mijn zintuigen nóg scherper waren dan wanneer ik normaal naar anime kijk. Ja, dat is inderdaad mogelijk, verrast? XD. Hoe dit dan zit met dit specifieke filmpje, ben ik na afloop gaan uitzoeken, dus hier kom ik straks op terug.

De korte anime ‘Kánon’ is geregisseerd door Maeda Mahiro, die onder meer meewerkte aan anime zoals Neon Genesis Evangelion, Macross en de prachtige anime film Origin: Spirits of the Past.
Het filmpje gaat over Adam die een hekel heeft aan de wereld: de huidige wereldorde is geweldpleging, vind hij. Privéleven is een vooroordeel, religies corrupt, het recht nutteloos en de overheden deugen ook niet. Dus de enige oplossing is vernietiging. Jammer voor Adam dat hij alleen vergeet zichzelf ook op te blazen. Het gevolg daarvan is dat hij als straf van God de wereld opnieuw moet creëren. Eerst behoorlijk ongelukkig, maar vervolgens toch met enige enthousiasme creëert hij onder meer Eva, een man -die er beide vandoor gaan-, een schattig meisje en een Alter Ego. Bij die laatste creatie gaat hij de fout in, want vanaf dat moment raakt hij de controle over de situatie kwijt en ondervindt hij aan den lijve dat het creëren van de wereld niet makkelijk is.

AExpo-kanon2

Alles in het filmpje, de beelden en dialoog gaan ontzettend vlug, dus hopelijk heb ik je wat op weg geholpen want ik moest zelf ook regelmatig stukken opnieuw afspelen om de ondertiteling te kunnen lezen. Hiermee is dit ook één van de betere anime van Animator Expo vind ik, omdat het de aandacht van begin tot eind volledig vast houdt. Het dialoog is wat ingewikkeld, maar wel boeiend en er zit ook een flinke lading humor in. Zeker vanaf het moment dat Adam zijn alter ego maakt, wordt het een heerlijke chaotische boel. De animatie heeft een geheel eigen stijl en dat vind ik ook zo leuk aan het filmpje -nog los van waar het over gaat-.

AExpo-kanon4

Wat Kánon voor mij extra interessant maakt, is dat het gebaseerd is op een theaterstuk geschreven door Tsjechische schrijver Karel Čapek en zijn broer Jozef genaamd ‘Adam Stvořitel’ wat vrij vertaald ‘Adam de Schepper’ betekend. Dit specifieke theaterstuk was mij niet bekend, maar ik ken Karel Čapek wel van het theaterstuk ‘R.U.R.’ (Rossum’s Universele Robots). De schrijver wordt gezien als de bedenker van het woord ‘robot’ en dat zou heel goed kunnen verklaren waarom een Japanse animator deze man beter kent dan wij. Overigens moet ik wel toegeven dat ik tot nu niet de kans heb gehad om het werk van Karel Čapek uitgebreid te zien of te lezen. Toch vind ik dit een leuk feitje over deze 10 minuten durende anime, die ik jullie niet wou onthouden.

En, wat denk jij? Zou jij in de plaats van god een betere wereld kunnen maken?

AExpo-kanon3