Home > Anime Reviews > The Heroic Legend of Arslan

8/10
  • Geluid & soundtrack - 7/10
    7/10
  • Amusement - 8/10
    8/10
7.7/10

In het koninkrijk van Pars wordt na een hevig slagveld veroverd en de jonge prins Arslan (niet die leeuw) moet zijn land ontvluchten samen met zijn trouwe bodyguard en geprezen generaal Daryun. Ze komen erachter dat de koning verraden is door een generaal en prins Arslan besluit om de hoofdstad Ecbatana te heroveren, maar…voordat dit mogelijk is moet de prins bondgenoten en een nieuw leger om zich heen verzamelen.

OFJWVkW

Invloeden uit het Midden Oosten

Dat klinkt als een historische film, vind je niet? The Heroic Legend of Arslan, of Arslan Senki in het Japans, is een serie gebaseerd op het gelijknamige boek van Yoshiki Tanaka uiy 1986. Dat boek is dan weer lichtelijk gebaseerd op een Perzisch epos genaamd Amir Arsalan, samen met allerlei andere invloeden uit de Perzische geschiedenis. Tussen 1991 en 1995 maakte studio Production I.G. een serie van zes korte anime films gebaseerd op het boek, maar die versie werd helaas nooit afgemaakt.

De anime heeft een bont gezelschap van personages, zoals de strategist en *kuch* kunstschilder *kuch* Narsus, de betoverende priesteres Farangis en reizende muzikant Gieve die zich bij Arslan en Daryun voegen. Dat klinkt al best veel en dan heb ik de spraakmakende tegenstanders nog niet eens genoemd, maar de karakters en het verhaal in deze serie zijn heel goed uitgewerkt.

Boeiende, tactische oorlogsvoering

Er gebeurd veel gedurende de serie; van politieke trucjes tot tactische oorlogsvoering tot grote veldslagen. Dat maakt de anime niet altijd even makkelijk te volgen, maar niet minder interessant. De gesprekken die voorafgaan aan de actiescènes kunnen wat langdradig zijn, maar helpen wel goed in het maken van een duidelijk beeld van wat er gebeurd. Ook vanuit de vijandelijke perspectief. Er waren ook genoeg momenten in de serie waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat, zoals bij een moment dat een prins van een ander koninkrijk hen dreigde te verraden met een verrassingsaanval, maar dankzij de sluwe Narsus wisten ze die aanval op een geniale manier af te slaan.

De studio, LINDENFILMS, is voor mij nog niet erg bekend, maar ik ben zeer te spreken van de animatie. Op het moment van schrijven weet ik niet zo goed meer hoe de soundtrack klonk, maar het zal niet slecht zijn geweest want dan had ik het wel onthouden.

Alexander de Grote beeft voor Daryun

Als je houdt van historische oorlogsfilms zoals Alexander The Great en Troy, zul je veel plezier beleven aan de nieuwe versie van The Heroic Legend of Arslan uit 2015. Zelfs als je de verwijzingen naar historische figuren zoals Darius de Grote (generaal Daryun) en Cyrus the Great (prins Arslan) niet oppikt, is dit een spannende serie die ik zeker kan aanraden!

The Heroic Legend of Arslan is hier te kijken. Betreden op eigen risico!