Sweetness and Lightning review

Sweetness and Lightning: maakt je hart fluffy!

,

Anime ken je vooral van spannende actieseries zoals Dragon Ball Z en Naruto. Of van ‘magical girl’ series zoals Sailor Moon. De kleine Tsumigi is natuurlijk gek op zulke magische meisjes, maar stiekem is ze er zelf ook één. Niet letterlijk, maar in de anime serie Sweetness and Lightning verandert ze ieders hart in een roze wolk. Kijk dan hoe schattig ze is!

Sweetness and Lightning (Japanse titel: Amaama to Inazuma) is een ontroerende, maar vooral hartverwarmende anime serie over een vader wiens vrouw is overleden, en die nu in zijn eentje voor zijn dochtertje Tsumugi. Kouhei Inuzaka is zelf leraar op een middelbare school, maar hij heeft moeite met de obstakels die hij treft als alleenstaande vader. Dat hij door zijn werk weinig tijd heeft, maar vooral zijn gebrek aan kookkunsten, vormt een groot probleem. Hij moet Tsumugi opzadelen met saaie, kant-en-klaar maaltijden uit de supermarkt. Kun je je voorstellen hoe dat is voor een kind van een jaar of 3? Precies: jugh! Het verdriet om mama is bovendien ook nog vers.

Daarom besluit Kouhei om voor het eerst sinds tijden met zijn dochtertje uit eten te gaan. Daarbij stuit hij op een klein restaurantje, gerund door de moeder van één van zijn leerlingen: Kotori Iida. Kotori stelt voor om samen te gaan koken. Eerst twijfelt hij nog, maar met de gedachte dat hij zijn dochter gelukkig kan maken met ‘door papa gekookte maaltijden’, gaat hij overstag.

Ik heb de hele tijd met een glimlach zitten kijken.

De anime, uitgezonden in de zomer van 2016, is gebaseerd op de Amaama to Inazuma manga van Gido Amagakure, beter bekend van een aantal Yaoi/boys-love manga. Laat je dat echter niet afschrikken! Ik heb bij het kijken van deze serie de hele tijd met een lach op mijn gezicht gezeten.

Als je een unieke serie zoekt, die meer weg heeft van een kookprogramma, kijk dan niet verder. Als je een rustgevend verhaal zoekt, die je vooral een glimlach op het gezicht kan bezorgen, dan zit je ook goed. Awh, wat was dit een leuke serie. Tsumugi is superschattig, en ik vind het lief om de interacties tussen vader en dochter te aanschouwen.

Gelukkig bestaat er geen geur-tv.

Het is een uitstekend voorbeeld van een iyashikei anime, die bedoeld is om jouw geest te doen ontspannen. Er gebeurt niets bijzonders in de serie, het gaat echt alleen over het dagelijkse leven van een jonge vader die voor zijn dochtertje wil leren koken. Dat laatste zorgt dat je in elke aflevering een gerecht voorgeschoteld krijgt, waarvan het water in je mond loopt.

Het enige wat ontbreekt is nog geur-tv…. al is dat misschien maar goed ook. De intro en outro van de serie hebben iets kinderlijks, maar dat maakt de anime nog vrolijker.

Vergeet je zorgen, en kijk naar Sweetness and Lightning!

Sweetness and Lightning is een ideale anime om te kijken als je even genoeg hebt van alle spanning en geweld op tv. Of het nou op het nieuws is, of in andere series. Hier wordt je warm en fluffy van, en vergeet je al je zorgen.

Deze anime kun je gratis kijken op Crunchyroll!

Home » Sweetness and Lightning: maakt je hart fluffy!