Mobile Suit Gundam Wing anime review

Mobile Suit Gundam Wing: een spectaculaire oorlog

,

Van de vele verschillende Gundam anime die de afgelopen 40 jaar zijn gemaakt, is Mobile Suit Gundam Wing het meest populair in het westen. Daarvoor kwam het dan ook op de juiste tijd: in de mid-jaren 90. Toen waren er relatief veel populaire anime op tv, waardoor de vraag naar Japanse tekenfilms groter werd. Gundam Wing was één van de series die toen werd binnen gehaald. Het was toen te zien op Yorin. Ondanks dat was ik niet echt bekend met de serie. Hoog tijd dus voor een kijkje terug!

In een verre toekomst heeft de mensheid de ruimte bezaait met kolonies, grote ruimtesondes waar mensen kunnen leven. Maar de macht wordt nog steeds vanaf aarde uitgeoefend, wat leidt tot oneerlijke situaties. Om onafhankelijk te worden beginnen de kolonies Operation Meteor. Daarbij sturen ze vijf jonge piloten in Gundams, geavanceerde robots met groot strijdvermogen. Het is de taak van de piloten om te vechten tegen diegenen die de macht op aarde willen houden. Maar de tegenstand is enorm, en uit onverwachte hoek…

Spektakel en oorlog

Vanaf de allereerste aflevering heeft Gundam Wing al enorm veel spektakel. Die eerste aflevering bevat een gevecht tussen Gundam piloot Heero Yuy en aarde kolonel Zechs Merquise. Elke aflevering die volgt heeft wel een robotgevecht zoals deze. Ook het plot is spectaculair, het gaat altijd door in een sneltreintempo. Daarmee houdt Gundam Wing ten allen tijde de volle aandacht vast.

Toch heeft al dat spektakel ook een nadeel. Het is vaak moeilijk om alle details van het plot te volgen. Vooral wat de motivatie van de personages betreft, die zijn vaak onbegrijpelijk. Vaak worden bondgenootschappen gesloten of teniet gedaan zonder dat daar een goede reden voor lijkt te zijn. Van sommige personages kan ik nu nog niet zeggen wat hun belangrijkste drijfveren waren.

Ondanks dat alles zijn de thema’s van deze serie duidelijk. Gundam Wing kan gezien worden als een lange discussie over de noodzaak én onzinnigheid van oorlog. Daarbij laat het veel verschillende meningen en standpunten zien. Niet elk van die standpunten is even goed, maar dat neemt niet weg dat het een interessante discussie is.

Een wisselvallige productie

Studio Sunrise is de bekende animatiestudio achter alles Gundam, en met Gundam Wing hebben ze goed werk afgeleverd. De animatie is niet fantastisch, maar het is ook bijna onmogelijk om 49 afleveringen lang eye-candy te produceren. Gundam Wing valt dus prima binnen de verwachtingen. De dialogen zijn soms bijna niet geanimeerd, maar dat wordt dan weer goedgemaakt met de ietwat beter actiescènes.

De muziek is gecomponeerd door de getalenteerde Kow Otani (Haibane Renmei, Shadow of the Colossus). Het is opzwepende en melodieuze muziek, geschreven met veel flair. Bovendien is er een enorme hoeveelheid aan verschillende tracks gemaakt. Een ruime keuze, zou je dus zeggen. Maar het meeste van de muziek is te bombastisch om de scènes ook daadwerkelijk te versterken. Daarom kan de muziek soms afleiden. Zo kan je dus toch misgaan met goede muziek.

De grote finale

Behalve de serie bestaat Gundam Wing ook uit een opvolgfilm: Endless Waltz. In alles is deze film een stuk beter dan de serie. Het plot zit beter in elkaar, ondanks een aantal geforceerde plotelementen. Daarmee komen ook meteen de karakters beter uit de verf. Relena’s karakterontwikkeling wordt hier afgesloten, en zelfs de slecht geschreven Wu Fei had enkele goede momenten.

Op productievlak is het verschil tussen serie en film nog groter. De ruimtegevechten zijn nog spectaculairder, en ook de rest van de film ziet prachtig uit. De muziek is hier voor specifieke scènes gecomponeerd in plaats van in het algemeen. Daarmee past het altijd bij wat op beeld verschijnt, en is de grootste zwakte van de soundtrack hier niet aanwezig. Het enige vreemde is dat de Gundams zelf er heel anders uitzien. Maar de nieuwe ontwerpen zijn zo ornaat dat je dat juist als een pluspunt kan zien.

Mobile Suit Gundam Wing heeft vele gebreken, met een soms onsamenhangend verhaal en onduidelijke motivaties van personages. Toch is het geen slechte serie. Er is nooit een saai moment, met een snel verteld plot en veel spektakel. Bovendien is de discussie over oorlog interessant. Dat maakt Gundam Wing niet tot een must-see, maar het is ook geen slechte serie.

Mobile Suit Gundam Wing en Mobile Suit Gundam Wing: Endless Waltz zijn gratis te zien op Crunchyroll.

Volgende blog niet missen?

Volg Animeazing op Facebook of Twitter!