Beastars – Gaat liefde tussen een wolf en een konijn door de maag?

Netflix heeft een nieuwe anime die je absoluut niet mag overslaan. Toen de serie werd aangekondigd, was ik al geïnteresseerd. Nu ik hem gezien heb, ben ik buitengewoon verrast. Beastars is de ‘Japanse Zootopia’ voor een wat oudere kijker. De serie gaat over vermenselijkte dieren, zoals Legoshi. Op een avond voelt hij zich plotseling aangetrokken door een konijn. Is het liefde of honger? Spannend is het hoe dan ook!

In een maatschappij van antromorfe (mensachtige) dieren, is het verboden om te jagen. Toch heerst er spanning tussen de roofdieren en prooidieren. Op Cherryton Academy komt die spanning tot kookpunt na de moord op alpaca en lid van de drama club Tem, die tijdens het incident is opgegeten door een roofdier. Tem was de vriend van Legoshi, een grijze wolf. Hij is gewend aan de angst en wantrouwen die andere dieren hebben voor hem. Na het incident, blijft hij teruggetrokken zijn ding doen om zijn dreigende eigenschappen te verbergen, tot frustratie van de steracteur van de dramaclub, edelhert Louis.

Op een avond laat Louis Legoshi op wacht staan wanneer hij extra wil oefenen voor een toneelstuk. Daarbij heeft Legoshi een noodlottige ontmoeting met Haru, een wit dwergkonijn dat gepest wordt door haar klasgenoten. Zijn gevoelens voor Haru worden ingewikkeld door zijn roof instinct. Daardoor wordt hij gedwongen om zijn identiteit als wolf, de dood van zijn vriend Tem en het geweld dat de wereld teistert te confronteren.

Beoordeling

Beastars
Beastars poster

Date published: 2019-10-10

Country: Japan

Duration: 12 afleveringen

Director(s): Shinichi Matsumi

Actor(s): Chikahiro Kobayashi (Legoshi), Yuuki Ono (Louis), Sayaka Senbongi (Haru)

Te zien op Netflix

Overall
9.2/10
9.2/10
  • Verhaal - 8/10
    8/10
  • Personages - 10/10
    10/10
  • Animatie & tekenstijl - 10/10
    10/10
  • Geluid & soundtrack - 9/10
    9/10
  • Amusement - 9/10
    9/10
Sending
User Review
9.03/10 (3 votes)

Beastars heeft digitale animatie op top niveau

Voor de tweede keer gooit animatiestudio Orange hoge ogen met een volledige 3DCG anime. Tot nu toe was het een ondersteunende studio die bijvoorbeeld in Black Bullet en Norn9 zorgde voor de digitale animatie. In 2017 kwam Orange met de eerste eigen serie. Land of the Lustrous werd heel enthousiast ontvangen. In Beastars hebben de antromorfe edelstenen plaats gemaakt voor dieren.

Dit is voor het eerst dat ik een 3DCG anime echt mooi vind. Het is volledig digitaal geanimeerd, maar tegelijkertijd gaf het de indruk van een anime die op traditionele manier geanimeerd is. Personages en achtergronden voelen als een geheel – en dat is vaak niet zo in anime met CG-animatie erin verwerkt!! In dit geval zorgt de 3DCG animatie bereikt zelfs natuurlijke bewegingen bij personages die met traditionele animatie moeilijk of tijdrovend zijn. Karakteranimaties zoals subtiele gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal zijn heel gedetailleerd. Je ziet kwispelende staarten, wiebelende oren en rimpels op de neus van een boos personage. Om wat voorbeelden te noemen. Ik vind het altijd leuk als ze in animatie op dit soort details letten.

Tenslotte wordt de animatie op een hele artistieke manier gebruikt. In veel intense scenes verandert de stijl, om de sfeer extra nadruk te geven. Er is alles voor uit de kast getrokken. De intro van deze serie is gemaakt met knappe stopmotion animatie. Verder zijn er nog enkele scènes die er artistiek echt uit springen, maar die kan ik niet noemen vanwege spoilers.

Interessante thema’s en personages

De thema’s in Beastars brengen je tot nadenken. De sitaties die zich voordoen kun je makkelijk vertalen naar onze maatschappij. Discriminatie, vooroordelen, seksualiteit, machtsverhoudingen en dergelijke onderwerpen zijn verweven in dit bewogen drama. Ik heb me geen seconde verveeld met deze serie. Elke aflevering is interessant en had me op het puntje van mijn stoel.

Het beste van de hele anime vind ik echter de personages. Niet de animatie, maar de eigenschappen van de cast. Legoshi is een wolf, maar met zo’n schattig karakter dat ik hem zou willen knuffelen (vast lekker zacht!). Schattig konijntje Haru heeft enkele eigenschappen die je niet meteen verwacht. En Louis? Ja daar zou ik ook wel verliefd op worden. Edelherten zijn mooie dieren en de rol die hij speelt in de serie is heel toepasselijk. Ook de bijrollen. Het zijn allemaal interessante en veelzijdige personages.

Er is een tweede seizoen aangekondigd – yippie! <3

Al met al heb ik ontzettend genoten van deze serie. De 12 afleveringen heb ik in twee avonden achter elkaar gezien. Ondanks dat de personages dieren zijn, is het verhaal een goede weerspiegeling van onze maatschappij. Kunnen we er wat van leren? Misschien…maar in ieder geval kunnen we het vervolg in 2021 zien (dat duurt nog wel lang 🙁 )

Like je dit?

Laat het ons weten! Dat kun je doen op verschillende manieren: