Berserk schrijver en tekenaar Kentaro Miura overleden

Berserk van Kentaro Miura

Op donderdag 20 mei 2021 werd bekend gemaakt dat de mangaka van Berserk, Kentaro Miura overleden is. Het verdrietige nieuws ging als een schokgolf door de hele manga community. Ook wij zijn geschokt. Daarom willen wij graag stilstaan bij de schrijver en tekenaar, en wat hij met zijn meesterwerk betekend heeft. Miura heeft velen geïnspireerd.

Helaas hebben wij vandaag (donderdag 20-05-2021) enorm triest en vervelend nieuws ontvangen. Schrijver en tekenaar Kentaro Miura is op 6 mei jl. overleden. Ik heb dit nog niet helemaal verwerkt als ik eerlijk ben. Ik hoorde het nieuws op mijn werk en ik ben daarna meteen het internet opgegaan om te kijken naar reacties van andere fans. Ik had wat steun nodig en ik wilde ook een en ander kunnen relativeren.

Ik ben zelf voor het eerst in aanraking gekomen met Berserk via Dark Horse Comics in 2003. Toen was ik nog maar 22 jaar, nu ben ik 40 jaar oud. Dat is een hele tijd waarbij ik trouw ben gebleven aan Berserk. Puur omdat het verhaal goed is en het artwork is superieur aan al het andere dat ik gelezen heb.

Vrij recent nog heb ik blogs geschreven voor Animeazing over Berserk, en ander werk van Kentarou Miura. Daarover later meer, want ik wil nu graag wat informatie geven over de mangaka, die ons helaas te vroeg ontvallen is.

Wie was Kentaro Miura?

Kentaro Miura (Bron: Wikipedia)

Op 11 juli 1966 werd Kentaro Miura geboren in Chiba City, Japan. Toen hij 10 jaar oud was heeft hij al zijn eerste manga Miuranger getekend en uitgegeven in de schoolkrant. Een jaar later publiceerde hij al zijn tweede manga, Ken e no michi – The way of the sword, waarbij hij voor het eerst Oost-Indische inkt gebruikte. In 1979 begon hij zich professionele tekentechnieken aan te leren, wat de kwaliteit ten goede kwam.

In 1982 op de middelbare school heeft hij zijn eerste manga zelf gepubliceerd met behulp van zijn vriendjes van school. Op 18 jarige leeftijd was Kentaro Miura assistent van George Morikawa, bekend van The First Step (Hajime no Ippo), een boks-manga. George kwam er al snel achter dat hij Kentaro Miura niets kon leren en heeft hem weggestuurd.

Daarna werd Kentaro Miura in 1985 toegelaten tot de Nihon University voor kunst, nadat Futunabi werd goedgekeurd. Dit werk leverde hem gelijk een nominatie op voor ‘Beste nieuwe auteur’ in Weekly Shonen Magazine. Zijn eerste manga in dit tijdschrift, Noa, werd geen succes.

Begin van Berserk

In 1988 werkte Kentaro Miura met Buronson, bekend van Fist of the Northstar, aan Oro – The King of the Wolves. Terwijl hij aan dit project werkte heeft hij The Berserk Prototype gepubliceerd in Hakusensha’s (uitgever) Gekkan ComiComi. Dit prototype is dat jaar tweede geworden in de ComiComi School Prize. In 1990 volgde er een prequel genaamd Oro den – The Legend of the Wolf King.

Toen Berserk in 1989 werd gepubliceerd door de uitgever Hakusensha in Monthly Animal House (later Young Animal), was Kentaro Miura pas 23 jaar. In 1992 werkte Miura weer samen met Buronson aan de manga Japan.

Succes van Kentaro Miura’s meesterwerk Berserk

Inmiddels heeft Berserk 40 volumes, en in 2021 waren er wereldwijd 50 miljoen exemplaren van de manga in omloop. Daarmee is Berserk één van de succesvolste manga aller tijden. In 2002 ontving Miura de ‘Osamu Tezuka Cultural Prize’. Volume 41 zat eraan te komen, maar deze is uitgesteld tot december.

Tussen 2013 en 2014 heeft Kentaro Miura ook nog Gigantomakhia uitgegeven. In 2019 begon hij aan een nieuw project genaamd Duranki.

Miura’s inspiraties

Voordat ik vertel over de impact die Berserk op mijn leven heeft gehad de afgelopen 18 jaar wil ik eerst even wat namen noemen waardoor Miura zelf geïnspireerd is geraakt. Onder andere films van ene Paul Verhoeven, kunst van Hieronymous Bosch, M.C. Escher en Pieter Breugel. De mangas die volgens hem de meeste impact op hem hebben gehad zijn Fist of the Northstar en Violence Jack. De Guin Saga heeft hem ook geïnspireerd, net zoals de horror film Hellraiser en Disney films.

Dit is informatie die je ook kunt vinden op Wikipedia, maar de invloed van Berserk is voor iedereen persoonlijk.

De impact van Berserk op mijn leven

Als je een serie als Berserk al ruim 18 jaar volgt, heeft dit toch wel invloed. Het is een donker fantasie verhaal dat mij greep op het moment dat ik het voor het eerst onder ogen kreeg. Ik had al wat manga gelezen, maar dit viel in het niets in vergelijking met Berserk. De kwaliteit van het verhaal en het ongelooflijk gedetailleerde artwork. Het kost tijd om zo mooi te tekenen.

Dit was in de jaren 90 van de vorige eeuw. Het was toen vrij lastig om aan goede Japanse content te komen. In 1997 toen de eerste anime van Berserk gemaakt werd, stonden de afleveringen niet binnen een uur na uitzending op het internet. Ik moest geduld hebben en ervoor betalen inclusief verzendkosten. Dit werd beloond door de kwaliteit van Berserk. Deze is door de jaren heen nog beter geworden, zeker nadat er overgestapt is naar digitaal tekenen.

Ik heb Berserk per volume meegemaakt, waardoor de reis van Guts, Casca en Griffith over een groot deel van mijn leven verspreid is.

Berserk is passie, perfectie en meesterlijke klasse

De passie en tijd die in Berserk gestoken is kan je niet vergelijken met ander werk. Het oog voor detail en het streven naar perfectie. Op de pixel nauwkeurig tekenen is geniaal. Een heel leven spenderen aan je meesterwerk dat door miljoenen mensen gelezen en gewaardeerd wordt door de nooit tegenvallende kwaliteit. Wanneer iemand 16 uur per dag werkt, 7 dagen in de week, zodat wij fans een perfect nieuw hoofdstuk te zien krijgen. Daar kan ik als fan alleen maar respect voor hebben. Ook nu, wanneer je alle 40 volumes in één keer kunt lezen, kun je genieten van die meesterlijke kwaliteit.

Zoals in mijn geval, zijn er velen die door Berserk zijn geïnspireerd. Fans schrijven over moeilijke tijden die ze zijn doorgekomen dankzij de manga van Kentaro Miura. Verschillende manga, games en films die er niet zouden zijn zonder Berserk. De impact van een klassieker.

Invloed van Berserk op andere media.

Vaak blijkt pas na het overlijden van een bekend persoon, hoe groot zijn of haar invloed werkelijk was. Talloze reacties op social media getuigen hiervan. Duizenden Final Fantasy XIV-gamers toonden hun respect naar aanleiding van het overlijden van Kentaro Miura. Berserk begon waarschijnlijk de visuele trend die terug te zien is in game-personages zoals Cloud Strife (Final Fantasy VII) en Dante (Devil May Cry).

Meest bekend is de dark-fantasy game reeks Dark Souls. De maker is sterk geïnspireerd door Berserk en het design van verschillende monsters in de Dark Souls games zijn erop gebaseerd.

Verschillende mangaka, van Hiro Hashima (Fairy Tail) tot Makoto Yukimura (Vinland Saga) deelden emotionele berichten. Adam Deats (assistent-regisseur van Castlevania) zegt geïnspireerd te zijn door Berserk. George Morikawa schreef een emotionele anekdote over hoe hij samen met Kentaro Miura heeft gewerkt.

Steun in Kentaro Miura’s nalatenschap

Berserk is geen klassiek verhaal over wraak. Het is een meeslepende, epische reis van interessante karakters. Gemaakt door een perfectionist. Het was voor mij de moeite waard en ik ben oprecht emotioneel door het overlijden van Miura. Ik ben blij dat ik Berserk ontdekt heb en heb mogen genieten van het verhaal en het tekenwerk. In januari van dit jaar hebben we het laatste hoofdstuk van Berserk mogen ontvangen, dit was chapter 363 – Leaping Monkey. Helaas is de kans groot dat de reis van Guts en ons, Berserk fans, hier eindigt.

Ergens kan het prachtige nalatenschap van Kentaro Miura troost bieden. Zijn meesterwerk Berserk zal voortleven als een klassieker die de wereld niet zal vergeten. Dat Berserk onvoltooid is maakt het voor mij dubbel zo episch.

Bedankt Kentaro Miura-sensei voor uw harde werk.

Lees verder over Kentaro Miura


Like je dit?

Laat het ons weten! Dat kun je doen op verschillende manieren:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.