Hoe wordt anime gemaakt? – Deel 1: een introductie tot anime productie

Eindelijk zijn ze terug! De Anime School lessen waar je alles leert over de wonderlijke anime uit Japan. De laatste was in september. Heb je ze gemist? Ik ook, maar de afwezigheid had een goede reden – niet alleen de problemen met de website in oktober. Die goede reden: ik was me aan het voorbereiden op een nieuwe reeks lessen. Hierin wil ik een interessante vraag beantwoorden: hoe wordt anime gemaakt? Dit is het eerste deel van die reeks, waarin ik elke stap in de anime productie zal toelichten.

Ik vind het fascinerend om te kijken hoe iemand een schets omtovert tot het bekende beeld uit een anime die je hebt gezien. Zoals in onderstaande video waarin een fragment uit Violet Evergarden wordt ingekleurd. Ondanks dat computers steeds vaker gebruikt worden, wordt het meeste werk aan anime met de hand gemaakt. Als je naar anime kijkt, besef je dat niet altijd. Daar wil ik met deze serie blogs verandering in brengen. Dit eerste deel is een introductie van het werk dat achter jouw favoriete anime serie zit.

Disclaimer: ik ben géén animator. Mijn kennis heb ik door de jaren heen vergaard door documentaires te kijken en boeken te lezen.

1440 tekeningen in 2 minuten anime

Film draait gewoonlijk op 24fps (frames per seconde). Dit betekent dat men voor een animatiefilm 24 tekeningen per seconde nodig heeft! 1440 tekeningen per minuut is natuurlijk gruwelijk veel werk. Daarom draait een typische animatie serie of film op 12fps ofwel 720 tekeningen per minuut. Als een gemiddelde aflevering 20 minuten duurt, heb je daar 14.400 tekeningen voor nodig!

Live-action klinkt daar tegenover minder veel werk wanneer een camera het filmen kan doen. Traditionele 2D animatie is in anime de meest gebruikte animatievorm en daarbij wordt bijna alles nog met de hand getekend. Je kunt je voorstellen dat dit veel werk is, dus is deze animatie te zien in de ontknoping van een verhaal. Dit zijn de momenten waarin studio’s hun geld, tijd en energie in steken. Dit moeten die onvergetelijke afleveringen zijn waar je aan terugdenkt wanneer een serie is afgelopen. Denk aan die adembenemende scènes in My Hero Academia of Demon Slayer. Ook de beste anime studio’s doen dit en deze animatie wordt in de industrie en door anime fans ‘sakuga’ genoemd. Er zijn hele clubs op internet te vinden die bijhouden wie specifieke clips in een anime gemaakt heeft!


Wist je dit al?
Kwaliteit van animatie heeft zelden alléén met geld (het budget) te maken. Het heeft zeker invloed, maar tijd en mankracht zijn belangrijker voor een anime tv-serie. Wanneer je een aflevering ziet met schoonheidsfouten, is dat omdat er te weinig animators beschikbaar waren om die aflevering vóór de uitzending af te maken. Die schoonheidsfoutjes worden er dan uitgehaald voor de dvd-uitgave.

Illusie van animatie

Anime staat er om bekend dat er minder animatie gebruikt wordt vergeleken met ‘gewone’ animatie. Een gemiddelde anime tv serie zal vaker draaien op 8fps of zelfs 6fps. Een anime zal ook veel gebruik maken van stilstaande afbeeldingen, of een loop van herhaalde bewegingen. Dit wordt ‘limited animation’ genoemd. Je ziet dit heel vaak in scènes waarin personages alleen staan te praten, dus hoeft alleen de mond en eventueel een arm te bewegen. Limited animation wordt niet alleen door anime gebruikt. Ook animatie in het westen maakt hier gebruik van.

Het is Osamu Tezuka die met Astro Boy allerlei trucjes en technieken bedacht om anime betaalbaar, maar toch aantrekkelijk voor tv te maken. De typische achtergronden met lijnen die snelle beweging illustreren of hergebruik van herhalende scènes – dat zijn allemaal manieren om een illusie van animatie te creëren.

Elke stap in het maken van een anime.

Er komt veel kijken bij het maken van een anime. In de aankomende Anime School blogs zal ik uitgebreid stilstaan bij elke stap in het maken van een anime. Wat is bijvoorbeeld de functie van een regisseur in een anime? Ook vertel ik je meer over belangrijke termen die je hoort wanneer fans en recensenten praten over anime. Sakuga? Limited animation? In dit blog heb ik ze kort genoemd, maar ik kom daar in latere blogs op terug.

Anime School

Anime School is een speciale rubriek op ANIMEAZING.nl waarin wij feiten delen over anime. In deze blogs kun jij leren over wat anime inhoud en welke bijzondere termen, genres en kenmerken dit medium heeft.

Lees je de andere lessen ook?

Bekijk hier alle Anime School blogs!

Like je dit?

Laat het ons weten! Dat kun je doen op verschillende manieren:

Reageer!

Laat ons weten waarom je dit wel of niet leuk vond!

Dit vind je misschien ook leuk...

Wil je iets kwijt?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: