Home > Anime Reviews > Soul Eater is de anime van Halloween!

8/10
  • Geluid & soundtrack - 7/10
    7/10
  • Amusement - 9/10
    9/10
8.0/10

Het wordt langzaam steeds kouder. De avonden worden langer. ’s Avonds ga je niet meer naar buiten, maar kijk je wat vaker een film of serie. Trick or treat, het is oktober! Dat is ook de maand van verkleedpartijen en griezelen. Of het kijken van een enge horror film. Brrr. Daar hou ik niet zo van. Geef mij maar Soul Eater. Dat is een anime serie die perfect past bij de Halloween sfeer. Heksen; check! Spoken; check! Bizarre wapens; check! Griezellevel; valt mee. Coolness level; oh yeah! Nieuwsgierig?

Lees verder in deze recensie!

Deze geweldige AMV heeft mij aangespoord om Soul Eater te kijken. Zo vet <3

Soul Eater is een shounen anime die heel bekend is onder de gemiddelde anime kijker. Zelfs als je de serie niet hebt gezien, heb je er vast wel over gehoord. Berucht om het afgekapte einde. Toch is dat niet het enige wat het tot één van de spraakmakende anime series heeft gemaakt. Ik besloot dat eens met eigen ogen te bekijken.

Deze recensie schreef ik vorig jaar, in december. Het was de eerste recensie die ik voor Animeazing publiceerde. Ik vind het doodzonde om deze ongezien stof te laten happen. Daar vond ik deze serie te leuk voor! Dit vond ik een goed moment het uit ‘de verhuisdoos’ te halen, af te stoffen, en jullie te laten zien.

Soul Eater is niet-zo-heel-erg typisch shounen

Soul Eater is echt een typisch voorbeeld van een shounen serie waar men vecht tussen goed en kwaad. Het zit vol coole personages, snelle actie scenes en een flinke dosis humor. De anime is gebaseerd op een gelijknamige actie-avonturen manga. Het speelt zich af in Death City. De stad is de thuisbasis van Shibusen, een school met niemand minder dan ‘Lord Death’ als hoofd.

Op deze school worden zogenaamde ‘Death Scythes’ getraind, die door de shingami zelf gebruikt zullen worden om kwade geesten en heksen te verdrijven. Death Scythes zijn echter niet de typische zeisen die je zou verwachten. Het zijn mensen die kunnen transformeren in allerlei wapens. Zo transformeert Soul Eater Evans in een echte zeis, maar kan Tsubaki Nakatsukasa zichzelf veranderen in verschillende ninja wapens.

Echter, om die transformatie te laten slagen hebben zij een partner nodig. Een zogenaamde Meister die ze als wapen goed aankunnen. Maka is zo’n Meister en ze vormt met Soul een krachtig duo. Hun taak is echter niet makkelijk: om op Shibusen te slagen, moet je 99 corrupte zielen en 1 heks verslaan. Door de oplaaiende strijd tussen de school en de heksen, dreigen duistere geheimen die onder Death City begraven zijn onthuld te worden.

Angst en haat staan centraal in verhaal

Hoewel het klinkt zoals shounen actieseries, waar er al veel van zijn, is de anime toch anders dan bijvoorbeeld Bleach, Naruto of Fairy Tail. In mijn ogen heeft Soul Eater een gelaagd verhaal, waarin negatieve emoties zoals angst en haat centraal staan. Dat moeten Maka, Soul en de anderen overwinnen om hun taken te volbrengen.

Soul Eater heeft veel personages, maar het lijkt geen bezwaar te zijn in dit geval. Van de belangrijkste karakters krijg je de achtergronden mee. Bij de één wat meer dan bij de ander, maar net genoeg om ze allemaal te leren kennen. De kleurrijke, gekke en soms ronduit bizarre personages zorgen met hun tegenstrijdige meningen en ambities dat je om ze moet lachen, maar ook om aan ze gehecht te raken.

Soul Eater groupStudio Bones is verantwoordelijk geweest voor de animatie. En dat kan je merken ook. De kwaliteit is uitstekend, wat bij 50+ aflevering niet altijd het geval is. Bepaalde scènes verschillen enorm van tekenstijl, en dat maakt deze serie al geweldig om naar te kijken. Sommige spannende scènes waren ook écht spannend dankzij de soundtrack.

Fantastische anime voor ‘de beginner’!

Hoewel Soul Eater een bekende anime is, lijkt deze vergeten te worden door de grotere series. Zonde, want ik vond dit een super leuke serie. Met 51 aflevering is het ook een leuke anime die aan te raden is om als eerste te kijken. De plekken waar de personages naar toe gaan, zijn verwijzingen naar bekende (Westerse) urban legends!

De serie is niet perfect. Het einde is abrupt. Je kunt het eigenlijk niet eens een einde noemen. Dat is jammer, maar er zal een goede reden zijn geweest om er niet meer mee door te gaan. De humor is geniaal, maar op sommige momenten vond ik het ook irritant. Dat zijn echter kleine puntjes die je er niet van moeten weerhouden om Soul Eater te gaan kijken!

Soul Eater is helaas niet via een officieel kanaal in Nederland te zien. Google het!