Home > Anime Reviews > Grimgar of Fantasy and Ash: over verrijzenis uit de grijze as

10/10
  • Geluid & soundtrack - 8/10
    8/10
  • Amusement - 9/10
    9/10
8.8/10

Midden in een bos waar zonlicht nog net door het bladerdek schijnt, heeft de party grote moeite om een goblin te verslaan. Eén goblin. De strijders kunnen niet omgaan met hun wapens, de bewegingen zijn allesbehalve soepel en het lukt gewoon niet om de goblin te verslaan. Waren goblins niet de zwakste monsters van Grimgar?

Haruhiro, Manato, Ranta, Moguzo, Yume en Shihoru worden wakker in de fantasiewereld Grimgar, zonder enige herinnering aan waar ze ooit vandaan kwamen. Het is een typisch begin van een anime met een thema dat de laatste jaren een trend is: ‘gevangen in een spelwereld’. Sword Art Online en Log Horizon zijn twee populaire voorbeelden van dit soort anime. In deze specifieke voorbeelden zijn de hoofdpersonages reeds ervaren spelers en wordt je al snel beloond met spannende avonturen, spectaculaire moves en geweldige actie.

Maar wat als die verwachtingen worden doorbroken? Grimgar of Ash and Illusion bewijst dat een serie met een fantasie setting nog wel degelijk origineel kan zijn. Overleef jij de harde wereld van Grimgar?

LET OP: ik kan spoilers over het begin van de serie niet vermijden.

Alsof een aquarelschilderij tot leven komt?

‘Hai to Gensou no Grimgar’ ofwel ‘Grimgar of Fantasy and Ash’, ofwel ‘Grimgar of Ash and Illusion’, (kies een naam die je leuk vind!) begint als een traditioneel fantasieverhaal met een groep jongeren die zich moet leren aanpassen aan een nieuw leven in wereld vol gevaren. Wat allereerst opvalt is de animatie…wauw…het lijkt net alsof je naar een aquarelschilderij kijkt dat tot leven komt. Het is misschien even wennen, maar ik ben er zodanig door gecharmeerd dat ik het qua beeldmateriaal de mooiste anime vind van het seizoen.

Goed, Grimgar begint dus met Haruhiro en de vijf anderen die samen een party moeten vormen omdat alle sterkere spelers al groepen hebben gemaakt en zij over zijn gebleven. Ze krijgen te horen dat, als ze willen overleven, ze zich moeten aansluiten bij de ‘Reserve Army’, maar om zich aan te sluiten moeten ze een bepaald bedrag betalen en als het ze al niet lukt om goblins te doden, hoe moet het dan verder?

Het is een schok voor ze als ze door hebben dat het doden van een goblin niet alleen een fysieke uitdaging is. Wanneer Manato wordt gedood door een goblin, is de tragedie voor het dan al hechte groepje compleet. Aflevering 3 zet de overduidelijke toon dat de wereld van Grimgar hard en meedogenloos is. Met de dood van Manato missen ze niet alleen hun healer, maar ook goede vriend en leider die de groep bijeen hield en richting gaf. Haru moet niet alleen het verdriet verwerken, maar ook de plek van Manato als leider innemen. Geloof me, ik huilde met hem mee.

grimgar_episode_4_image_40_5_e1454259017787

Sterker wordt je niet in één dag

Grimgar neemt de tijd om te laten zien hoe de personages, die letterlijk de weg kwijt zijn, hun verdriet verwerken. De vele muzikale scènes tussendoor, die de werkelijk schitterende setting van de anime laten zien, geven de serie veel sfeer mee maar maken de eerste helft van de serie ook onnodig langdradig. Je zou denken dat de introductie van een nieuwe healer een ommezwaai in het verhaal betekend en het tempo waarin het verhaal wordt verteld opgevoerd zal worden. Menigeen die dit verwachtte, en ik hoorde daar ook bij geef ik toe, was verbaasd dat dit niet gebeurde. De party vecht nog altijd tegen goblins en hun samenwerking laat nogal te wensen over. Met name Ranta haalt met zijn grote, brutale mond en ronduit gemene opmerkingen richting de meisjes -en dan met name Yume-, flink het bloed onder mijn nagels vandaan. Toch is Ranta het personage waar ik gedurende de serie mijn aandacht steeds op gericht had, vooral nadat hij in een aflevering liet zien dat hij wel het geduld heeft om te gaan vissen. Interessant…

Hoofdpersonage Haru is daar tegenover een sympathieke knul, maar heeft een niet al te imponerende persoonlijkheid en hoe langer hij onzeker blijft over zijn kwaliteiten als leider, hoe vervelender die houding van hem wordt. Ergens is zijn vertwijfeling en angst begrijpelijk, maar juist daarom ook frustrerend. We krijgen te zien bij wie hij zijn vaardigheden als Thief leert en hoewel de scenes vooral als komische onderbreking bedoeld zijn, vond ik ze zeer vervelend. Over het algemeen ervaarde ik de komedie in deze serie als behoorlijk misplaatst.
Het is jammer dat we van de andere personages bijna niet te zien krijgen hoe ze trainen, maar daardoor blijven de ontwikkelingen van de personages zo subtiel dat je het nauwelijks opmerkt. Verder is het ook logisch, omdat het verhaal enkel Haru’s perspectief volgt en je kunt niet overal bij zijn, toch?

aa2253e2-2

Vertrouwen, daar gaat het om

Als je nu nog niet door hebt waar dit plot om draait, moet je nog maar eens terugkijken. Het verhaal gaat namelijk niet over het verslaan van een onbekende, dodelijke wereld vol gevaarlijke monsters, maar over de personages die moeten leren omgaan met het leven (niet alleen de dood!), de zwaktes van jezelf en die van anderen zodat je elkaar kan aanvullen. Elkaar kunnen vertrouwen. Dát is waar teamwork om draait en als je dat eenmaal onder de knie hebt, ben je sterk genoeg om te overleven in die onbekende, dodelijke wereld.

De langzame opbouw van het verhaal werpt dan ook zijn vruchten af in de laatste paar afleveringen. Zonder het verloop van deze afleveringen te verklappen, kan ik wel zeggen dat het tempo ineens wordt opgevoerd en de beloning is een reeks fantastische scènes met dezelfde en zelfs betere momenten dan in het begin; vol emotie, spanning, actie en verrassingen. Let op mijn woorden: Ranta bewijst meer te zijn dan een irritante snotaap.

Conclusie: in as groeien de mooiste bloemen

62c1566f027819d41c738fa6cd84c89933a15fbe54c495051b5e2e9b91176cf1Grimgar of Ash and Illusion is een fantasie anime die in de eerste paar afleveringen alle verwachtingen schept van een serie vol actie, drama en dood en verderf, maar die hevigheid laat tergend lang op zich wachten. Niet iedereen zal deze benadering gaan waarderen en ik moest er ook aan wennen dat Grimgar zijn eigen tempo volgt. In mijn beoordeling begon de serie ook onderaan, maar naarmate de serie vorderde, werd ik gecharmeerd door de muziek, de prachtige setting en ook aan die langzame tred raakte ik gewend om uiteindelijk compleet omvergeblazen te worden.

Grimgar vind ik als serie niet de beste, maar wel de grootste en zeker niet de minste verrassing dit seizoen. En wist je dat de grond na een brand onwijs vruchtbaar is? Waarom denk je dat mensen zo graag vlak onder een vulkaan gaan wonen? Vermeng aarde met as en de mooiste bloemen zullen bloeien!

Meer informatie over Hai to Gensou no Grimgar lees je hier.